Hej

fredag 8 maj 2015

Läget i magen

Jag får be om ursäkt att jag har hållit er på halster nu sedan ultraljudet, det har verkligen inte varit meningen men jag har helt enkelt fått prioritera annat än datorsittande de senaste dagarna. Det känns nästan omöjligt att få till det ibland.

Nåväl... ultraljudet som sagt. Bebisen är lite tillväxthämmad, 13,2% för att vara exakt. Det är än så länge ingen fara om hon håller sig ungefär här, men om hon skulle bli mindre är det inte så bra. Hade hon varit 16% tillväxthämmad hade vi fått komma tillbaka efter 2 veckor för att kontrollera igen, men nu avvaktar vi istället och fortsätter mäta magen som vanligt hos bm. Om lillans kurva fortsätter att avvika så bokas det in ett nytt ultraljud igen.

I övrigt fanns det ingenting som tydde på att hon mådde dåligt där inne. Det var normalt med fostervatten och även om hon var lugn så vände och vred hon lite på sig, vilket tydligen räcker.

Jag är både lättad och orolig på samma gång. Jag har ju själv märkt att magen liksom slutat växa och lillan är lugn i magen, inga häftiga sparkar, åtminstone väldigt sällan. Man får lite fåniga tankar så som om man helt plötsligt fått en dålig livmoder som inte riktigt gör sitt jobb. Egentligen skulle jag önska att de kollade flödet i navelsträngen också men det gör man tydligen bara när bebisen är 22% (eller mer) tillväxthämmad.

En annan sak som kommer till mig ännu mer nu efter allt det här är det där med att jag ju tror att mitt RULdatum inte riktigt stämmer. Jag är rätt övertygad om att det är fel på ungefär en vecka. Dels p.g.a av ett tidigt ultraljud i v 11 men också p.g.a att jag vet när jag plussade så då är det rätt lätt att räkna ut att datumet för när jag "skulle blivit gravid" inte stämmer. Hur som helst så är det ju så att man inte kan få ett tillförlitligt bf datum hur sent som helst eftersom att bebisarna så småningom börjar växa i lite olika takt. Allt detta får mig att tro än mer att jag faktiskt var/är längre gången (och att bevisen helt enkelt redan var lite liten vid RUL) och en vecka hit eller dit kanske inte spelar SÅ stor roll egentligen, men det betyder ju att vår lilla tjej om möjligt egentligen är mer tillväxthämmad. För en vecka gör ändå rätt stor skillnad för måtten.

Ja, jag vet inte. Jag kanske nojar mig lite överdrivet och tänker för mycket och drar egna slutsatser. Men det här är ju främmande för mig också, Mio låg alltid mitt på normalkurvan, så det klart man oroar sig. Man vill ju bara att allt ska vara så normalt och vanligt som möjligt.

Jag fick även två ul-bilder men lillan är så stor nu så det var svårt att få till någon vettig profilbild så det är inget att bjussa på här känner jag :)

1 kommentar:

  1. Förstår din oro <3 Neo låg på 15% men han kom ut som en måhända väldigt liten men kry bebis =)

    SvaraRadera