Hej

onsdag 23 april 2014

Det här med kroppen

Ja, det här är egentligen ett inlägg som jag känt mig ganska tveksam till att skriva för det känns egentligen för privat för mig att visa upp och prata om min kropp på nätet. MEN, jag känner ändå att jag ska göra det i detta inlägg faktiskt för jag tycker det är viktigt att visa verkligheten och visa att alla magar inte är jättevackra efteråt och inte drar ihop sig på en vecka eller ens 4 månader. Det är sådant vikthets och kroppshysteri idag så jag vill visa MIN verklighet. En verklighet som jag trots allt är stolt över för min lilla son bodde ju däri och min kropp har gjort sitt jobb precis så perfekt som den skulle.

Jag tänker att jag kanske inte måste skriva sådär jättemycket egentligen. Bilderna får väl tala för sig själva. Jag gick upp 18 kg och fick bristningar över hela magen och även en del i svanken.

Dagen innan gångsättningen



Mio ca 1 vecka. Gravidjackan är på och är den enda jacka jag får på mig.

 
Mio 4 månader. Lilla degmagen hänger kvar :)

Magen idag.
Bristningarna lever kvar och magen är en deg.
Såhär kan det också se ut efter 4 månader. ALLA ser inte ut som förut. ALLA rasar inte i vikt av amning. Vissa kommer aldrig se ut precis som innan och för vissa tar det bara lite längre tid att komma tillbaka. Men det är också okej :)

10 kommentarer:

  1. Har alltid tyckt att du varit otroligt vacker och det är ingen skillnad nu! Fick också massa bristningar men på höfter, bröst och låren. Åderbråck längst benet och extra hud på magen. Tycker du är super fin men vet att man alltid är mer kritisk mot sig själv än andra. <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Vad gulligt du är <3
      Och jag vet ju att jag är långt ifrån ensam med att få bristningar och liknanade. Min mage är ju så "sönder" och uttöjd av bristningarna att jag har lös hud som jag kanske aldrig får bort. Kanske inte är det roligaste som 23 åring. Men det är som det är :) Och jag tycker ändå det är viktigt att visa att man ser ut som jag gör. För kanske finns det någon annan där ute som inte är så nöjd över kroppen och hon ska veta att hon inte är ensam att se lite uttöjd ut, hehe.

      Radera
  2. En graviditet förändrar helt klart kroppen och det borde vara okej. På ett sätt är jag nöjdare med kroppen nu är innan, även om den var snyggare innan. Detta för att jag varken tycker det är lika viktigt nu hur jag ser ut eller har den tiden att kritisera min egen kropp. Rex går före allt annat, det viktigaste är att han mår bra. Och då menar jag inte att jag inte ska må bra, bara att en del onödigt grubblande har försvunnit :) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men precis. Det finns andra saker att prioritera nu, helt klart. Och jag märker att jag själv bryr mig mycket mindre om mitt utseende nu än förr. Vilket såklart är skönt på ett sätt. Jag tror att om man rör på sig och äter normalt så mår kroppen bra och även om man kanske inte är supersmal eller liknanade så är det okej. Träna mer och äta mindre hinner man också med under sitt liv, bara inte just nu :)

      Radera
  3. Åh så bra skrivet! Och ett inlägg som verkligen behövs. Nej, kroppen, styrkan och orken blir sig aldrig lik igen efter barn men jag känner mig rätt till freds med det konstigt nog =) Minns när man var yngre och hade konstiga ideal. Nu lever jag med bristningar på mage, höfter, rumpa och lår. Och när jag tittar på min kropp och sedan tittar på Neo känner jag mig som världens finaste mamma =) För man har så mycket glädje och lycka i kroppen pga de där små underverken vi satt till världen <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har ju du verkligen gjort ett kanonjobb med din kropp efter graviditeten så det kan du vara stolt över. Ändå tycker jag att det är skönt att man inte MÅSTE känna den där hesten att gå ner allt precis efteråt. Det FÅR ta tid. Idag känns det som att vi ska jämföra oss med alla kändisar som typ är smala när de åker hem från BB. Det blir så vridet.

      Radera
    2. Tack fina du! Ja, det är verkligen vridet vad kändisar skapar för hets efter viktminskning direkt efter barn. Eller om det kanske är tidningarnas fel som vinklar det så. Många kändisar lever ju på sina kroppar och sitt utseende så till viss mån kan jag förstå att de behöver komma i form fort. Men vi vanliga dödliga suger ju i oss de ideal och bilder som kavlas ut över hela världen.

      Radera
  4. Vad fin och kvinnlig du är säger jag! Man ska ta det hela i sin egna takt och själv välja huruvida man vill träna kroppen sedan eller älska den precis som den är också. Inget är rätt eller fel. Vi har så olika ambitioner men det är viktigt att inte glömma att efter man fött barn får man sin kvinnokropp (det eller åldern ;) och den är precis lika vacker som tonårs- och ungdomskroppen. Tycker du är modig som vågar visa din kropp, stå upp för den och vara stolt över den. Det gör du med all rätt!

    Vi får helt fel bild idag på vad som är vackert och normalt. Vi kan skapa ny skönhet genom att visa verkligheten av en kvinnlig kropp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så hemskt mycket. Gulligt skrivet av dig :)
      Det var väl precis det jag ville få fram, att man får ta det hela i sin takt och gilla förändringarna som kommit. Så jag glad att du förstod vad jag menade :)

      Radera
  5. TACK!
    Jag är gravid för första gången och har gått upp 15kg i v.33. Det är svårt att inte känna av vikthetsen redan nu när bristningarna kryper upp över magen.
    Tack för att du visar din mänsklighet så att andra, som jag, inte behöver känna mig konstig med alla bristningar eller hetsa över vikten så fort dottern är född. Tack!

    SvaraRadera