Hej

onsdag 27 maj 2015

Hallå

ÄNTLIGEN kan jag sätta mig ner här en stund. Nu var det verkligen längesedan. Jag har varit totalt utslagen så himla länge och det är först idag faktiskt som jag känner mig relativt frisk. Fortfarande lite småont i halsen men i övrigt rätt bra. Jag vet inte riktigt vad det varit som jag åkt på men det har verkligen inte varit roligt. Inte nog med att jag varit sjuk, vi har haft både hantverkare här som renoverar vår tvättstuga och andra installatörer som har fixat vårt nya bredband. Fullt hus med andra ord, för att inte tala om att vår tvättstuga för tillfället står utspritt i vår hall/vardagsrum. Fy för att renovera egentligen. Grejer precis överallt. Och 2 långa veckor beräknas det här hålla på. Men nu är det tack och lov inte långt kvar. Ska bli så himla skönt att få vara lite i fred igen, kunna tvätta, duscha varmt och bara ha det lite städat och fint här hemma. Det är verkligen supertrist med allt stök när man går hemma hela dagarna.

Nåväl, nu sitter jag här med en sparkandes mage i lugn och ro medan lilleman sover middag. Vi har haft full håll igång idag med rensning i trädgården så jag är egentligen rätt trött och borde sova middag jag med (vilket jag alltid gör nu för tiden) men jag känner att jag har så mycket saker att göra så jag får nog skippa det idag. Det är ändå rätt vilosamt att sitta här i lugnet också.

Mio är inne i en helt fantastisk ålder just nu. Allt är bara så mysigt och underbart. Han blir mer och mer sin egen lilla person och jag tycker det är så vansinnigt mysigt att se honom växa och utvecklas. Jag tycker tiden går alldeles för fort men jag känner mig ändå tacksam att jag ska vara hemma läääänge till honom så att jag inte missar en sekund av allt det här mysiga. Han är en sådan go liten pojke.

Han babblar på mest hela tiden här hemma nu. Fast det mesta förstår vi inte. Några enstaka ord kommer här och där men jag tycker nästan att han sa mer riktiga ord förut. Nu har han liksom tagit en paus i det där och pekar mest och babblar på om något gulligt :) Men han är ändå tydlig i sin konversation, nickar, skakar på huvudet, pekar, slår bort med handen, säger ja och nej. Mest nej ;)

Förstår gör han det mesta, när han vill :) Ibland när han hittar på bus så lyssnar han inte alls utan bara skrattar. Men för det mesta är han faktiskt duktig på att sluta om han gör något han inte får. Man märker att han förstår mycket när jag pratar. Han hämtar rätt saker vi ber honom om och han pekar ofta på föremål som vi pratar om eller går och hämtar dem. Säger jag t.e.x att vi ska gå ut så går han och hämtar sin keps och sina skor eller går direkt till dörren och pekar.

Det roligaste han vet just nu är att jaga vår stackars katt. Tiger får inte mycket lugn och ro men han verkar tycka att det är rätt kul för när han väl hoppat upp någonstans där Mio inte når honom så hoppar han snabbt ner igen och börjar stryka sig mot honom. Är vi ute och leker i trädgården så älskar Tiger att bli jagad. Han springer fram och tillbaka och Mio efter. Det är roligt att se dem tillsammans och det är bra underhållning så att jag hinner göra lite annat :) Mio älskar svansen och vill gärna dra i den mest hela tiden, vilket såklart inte är okej. Jag kämpar mycket med att få honom att klappa snällt och inte dra men just det där är en sådan sak som han inte lyssnar på, han bara skrattar. Jag brukar säga till Tiger att han får säga ifrån när det blir för mycket men oftast så är han för snäll och försöker bara fly undan. Ibland säger han dock ifrån på skarpen men Mio tycker mest att att det är kul. Hmm, vi jobbar på det där.

I övrigt är han väldigt lugn och det är aldrig problem när vi umgås med andra barn. Då är det nästan tvärtom. Han är så försiktig och tycker det är lite obehagligt när någon kommer för nära. Han delar gärna med sig av saker och ting, fast helst till vuxna. Det är tydligen inte lika roligt att ge bort leksaker till andra barn. Men det brukar gå rätt bra det med så fort han är lite varm i kläderna under en playdate.

Han älskar att kika i böcker, just nu är nog Alfons favoriten. Vi läser en bok varje kväll innan han ska sova och han sitter helt tyst och bara tittar i boken och lyssnar under hela sagostunden, så duktig.

En annan sak han tycker väldigt mycket om är flygplan. Det är himla bra att vi flyttade just hit för planen flyger över vårt hus flera gånger per dag och såå fort han hör det där mullret så pekar han upp mot himlen och letar plan :) Funderar på att göra om hans rum till ett flygplansrum. Fast vi får väl se, det var ju bara ett halvår sedan vi flyttade in här och gjorde i ordning hans rum så det känns lite onödigt att göra om igen, även om det är kul :)

Han vill gärna äta själv numera. Det går riktigt bra men vi jobbar
på att det ska bli lite mer kladdfritt ;)

Tvätta bilen med pappa är kul

Duktig kille

3 kommentarer: