Hej

onsdag 22 april 2015

Vecka 28

Helt plötsligt kom jag på att jag gått in i vecka 28, tredje trimestern. Det gick fort känns det som. Lilla bebisen ska nu väga runt 1 kg och vara ungefär 39 cm lång. Det känns jättestort tycker jag. Det sägs att mellan v 28-32 är det en himla växtspurt och jag tror att jag märkt av det någon vecka redan. Precis som med Mio så har lillan en lugnare period just nu. Antar att hon sover mycket och bara lägger på sig en massa. Det är som att hon inte riktigt har tid eller ork för att hålla igång med sparkfest utan hon nöjer sig med lite lättare buffar och mest att vända sig om.

Det senaste veckan tror jag att hon har snurrat runt flera gånger för jag känner nästan buffar på olika ställen varje dag. Ibland neråt, ibland uppåt, ibland på höger sida och ibland vänster sida. Märkligt. Nu är det ju lång tid kvar innan hon ska kika ut så det gör ju inget om hon åker omkring lite där inne ett tag till men jag vill minnas att Mio lade sig neråt väldigt tidigt och sedan låg han så hela tiden fram tills det var dags (trots att han tydligen aldrig fixerade sig för han låg och flöt på förlossningen).

Magen i vecka 28. Börjar bli stor, fast ändå
inte på något sätt. Där emot har jag blivit
väldigt bred, vilket inte uppskattas ;)
Jag börjar känna av lite mer i fogarna nu men fortfarande är det helt okej. Lite får man väl räkna med när man ändå närmar sig slutet. Det värsta uppstår när Mio vill bli buren vilket han ju såklart vill rätt ofta. Tacksamt nog så behöver jag ofta inte kånka honom så långt för efter ett par meter brukar det gå bra att sätta ner honom igen så han får traska vidare själv. Sedan trivs han jättebra i vagnen och brukar ofta be om att få sitta där själv så det underlättar ju också lite :)

Imorgon är det dags för barnmorskebesök igen och det ska bli kul. Efter imorgon så kommer jag att gå lite oftare än 1 gång/månaden så det känns trevligt. Tycker det är så väldigt sällan att bara gå 1 gång/månad.

I övrigt mår jag rätt mycket som vanligt. Jag är lite trött emellanåt men jag tror faktiskt inte det är graviditetsrelaterat utan mer för att vi fortfarande inte sover hela nätter och för att vi håller igång hela dagarna. Men ibland slumrar jag till en timma mitt på dagen tillsammans med Mio och det är helt underbart.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar