Hej

torsdag 26 mars 2015

Första gången

Det har blivit mycket "första gången" för Mio den här veckan. Första sjukhusbesöket, första hårklippningen OCH första sötsaken.

Hårklippningen var lite impulsiv från min sida men efter 2 veckors sjukdom och mycket ligga i sängen/famnen osv så var min lille killes lockar mer eller mindre bara svinto i bakhuvudet. Alla med riktigt krulligt hår vet att det är lite besvärligt att hålla fint. Kamma går inte, det blir bara burrigt. Man får vattenkamma det så att det blir helt blött för att sedan lufttorka. VARJE DAG. Det funkar rätt bra nu eftersom han inte har så mycket hår men ändå blir han störd när jag ska komma med den där blöta borsten. Dessutom blir håret bara frissigt igen om han har sovit på det eller om han haft mössa som burrat till det.

Hur som helst så tyckte jag att håret blivit så medtaget på sistone, så jag kände behovet av att göra något åt det. Han har fortfarande vissa fläckar i bakhuvudet som nästan är kala eftersom han fortsätter att gnugga sig väldigt mot kudden när han sover. Därför kände jag att jag ville klippa till det så att det åtminstone var någorlunda jämnt.

Att klippa en 15 månaders är inte helt enkelt men det gick rätt bra ändå. Han fick sitta i matstolen och titta på lite Teletubbies medan jag drog några snabba tag med saxen. Jag kan verkligen inte klippa hår och skulle aldrig ge mig på att klippa till någon typ av frisyr men nu skulle det ju bara "fixas till" lite så det gjorde jag vare sig jag kunde eller inte :)

Jag måste ändå säga att jag blev rätt nöjd. De flesta lockarna försvann, men de växer nog ut snart igen. Han har kvar lite lockar i bakhuvudet. Men just nu är håret ganska kort överallt så det behöver lite mer längd för att kunna locka sig. Mitt på huvudet har han aldrig haft lockar, men å andra sidan har han aldrig haft särskilt långt hår där så där behövde jag knappt ta något alls.

Tyvärr var jag dum nog och tog inga ordentliga före/efterbilder men jag får ta lite efterbilder imorgon och lägga upp. Direkt när jag hade klippt honom ångrade jag mig lite och tyckte han såg konstig ut. haha. Men nu har jag vant mig och tycker såklart han är supersöt. Han ser äldre ut. Men jag tror nog ändå att han är en liten kille som ska ha liiite längre hår :)

Vad gäller första sötsaken så var det en isglass. På sjukhuset ville de att vi skulle försöka ge honom en men där tvärvägrade han att ens ta in den i munnen. När vi åkte därifrån så sa läkaren att vi gärna skulle försöka ge honom isglass för att få i honom lite energi eftersom de kunde se på några prover att han ätit dåligt.

Så man kan väl praktiskt taget säga att det var läkarordinerat att ge honom den där glassen. Han fick smaka lite på min när jag åt den till mellanmål och det tyckte han VÄLDIGT mycket om. Men vi vill fortfarande vara lite försiktiga med sötsaker för det känns så onödigt att börja proppa i honom redan, så det kommer inte bli lördagsgodis varje helg nu bara för att han fått smaka :) Än så länge är han faktiskt väldigt ointresserad av det vi äter. Så det känns bara onödigt att erbjuda exempelvis bulle bara för att vi äter det. Han blir mer exalterad om jag visar honom en banan :) Men till sommaren kanske det blir en och annan isglass. Det kan ju vara gott att svalka sig lite i solen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar