Hej

fredag 27 mars 2015

Förbereder inför påsken

Här skulle vi ta en liten selfie men
min lille älskling tyckte inte att det
var en bra idé. Så mycket vilja :)
Jag tycker att det är så mysigt att förbereda inför högtider. Julkänslan infinner sig ofta där i slutet av november i samband med första advent. Då börjar förberedelserna i vår familj. Påsken har vi faktiskt varit lite dåliga på att riktigt uppmärksamma tidigare. Vi har haft något litet så men oftast har vi bara gett varandra varsitt påskägg på aftonen. Det känns som att påskens förberedelser blir lite platt fall utan barn tycker jag. Och förra året (när vi faktiskt hade en liten plutt) så hade vi fullt upp med att flytta så det blev inte av då. Men NU, när vi inte flyttar och faktiskt har gott om plats och lite mer tid (plus en lite äldre krabat som faktiskt förstår LITE) så känns det helt plötsligt väldigt roligt och viktigt att fixa lite mysigt inför påsken. Jag vet hur mycket varje liten kyckling och påskduk betydde när jag själv var liten. Det blev magiskt.

För två veckor sedan köpte vi lite påskliljor och de har blommat så väldigt fint nu för oss men det har känts lite tidigt att liksom ta i och pynta hela huset redan. Men idag, med en vecka kvar till påsk kände jag att det var dags.

Eftersom att det var bra väder idag tänkte jag att det var perfekt att ta med Mio ut i skogen och plocka lite björkris. Vi gick iväg direkt efter frukosten och jag hade stora visioner om hur mysigt det skulle bli där han skulle traska omkring med mig och plocka pinnar och känna på mossa.

Haha, han totalvägrade att gå ur vagnen och gjorde sin surmin så fort jag ens kom i närheten med någon pinne. Men han var så söt ändå där han satt och vinkade glatt medan jag gick omkring och plockade fallna kvistar :)

På väg hem från vårt skogsäventyr.
När vi kom hem och satte riset i vaser och hängde upp lite påskpynt blev han jätteglad. Tyvärr är han lite för liten för att få hänga på saker själv, det får vänta till nästa år. Men åh vad roligt det är att se att han redan nu tycker att det är kul med pynt.

Jag passade på att hänga upp lite annat pynt jag fixat med det senaste och han var hur nöjd som helst när han fick stå bredvid och "hjälpa" mig med att sätta på häftmassa på lite papper. Sedan kunde jag inte hålla pysselfingrarna i styr utan när Mio sov middag passade jag på och pysslade ihop en liten påsktavla som fått plats i hallen :)

Jag är inte riktigt klar med pyntandet här hemma. Det fattas lite saker som jag behöver hämta i förrådet och sedan behöver jag nog köpa lite nya blommor också för våra påskliljor är lite överblommade nu. Annars får det kanske räcka med det pyntet vi har för i år. Nästa år får jag fortsätta samla på mig lite fina saker :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar