Hej

lördag 24 januari 2015

Vecka 16

Jag har ju helt glömt bort att veckouppdatera graviditeten. Det får jag ju i9nte glömma bort. Jag har haft mycket glädje av att jag uppdaterade så flitigt under Mios graviditet.

Idag är det sista dagen i v 16, hjälp vad hände med tiden? Rent graviditetsmässigt har den här veckan gått fort. Jag har nog inte tänkt så mycket på graviditeten egentligen. Det kanske beror på att illamåendet verkar ha försvunnit nu. Jag är ganska säker på att jag inte har kräkts något denna veckan och jag tror bara jag mådde lite illa en dag i början av veckan, så jag skulle nog säga att det är över nu. ÄNTLIGEN.

I övrigt finns det kanske inte så jättemycket att berätta, mer än att den här magen verkar bete sig lite annorlunda jämfört med när jag väntade Mio och även Lilly. Mio kände jag tidigt, i vecka 15. Med Lilly kände jag i v 16 vilket ändå är tidigt (för att vara första och dessutom hon som inte rörde sig lika mycket som andra bebisar). Den här gången känner jag absolut ingenting. Jag tycker faktiskt att det är ganska konstigt, det måste jag medge, men jag hoppas att lillen gör sig tillkänna snart. Jag vill verkligen känna och få veta att liten fortfarande lever där inne.

Min mage är större än tidigare graviditeter i den här veckan, men det beror nog mest på icke existerande magmuskler. Allt putar ut, men det är bara en enda stor deg, mindre charmigt måste jag väl erkänna, men men.

Där emot har jag märkt att livmodern inte är märkbart större (än tidigare gånger). Det är inte förrän nu i veckan som jag har kunnat se den som en bulle som putar ut när jag ligger ner på rygg. Så uppenbarligen växer åtminstone livmodern, så det är väl ett gott tecken.

Magen v 16
Något jag minns från graviditeten med Mio var att jag väldigt tidigt tyckte att det var obehagligt att ligga på rygg på natten eller att ha minsta lilla tryck mot magen, så som en tajt byxa, leggins eller liknande. Så är det inte alls den här gången. Jag störs inte nämnvärt av att sova på rygg och att ha lite tajt om magen störs jag inte av alls.

Lite knepigt att vissa saker är så olika ändå.
Jag kan väl inte direkt säga att jag har någon craving. Men det som jag oftast blir sugen på just nu är thaimat. haha. Väldigt otippat. Men det blir ganska fort dyrt med den cravingen så jag har helt enkelt börjat laga min egen thaimat. Jättegott och inte alls särskilt svårt heller. Så egentligen ska jag vara tacksam över mitt sug som gett mig nya matlagningskunskaper :)

Förresten upplever jag magen lite mindre "gravidmagig" den här veckan jämfört med för några veckor sedan. Jag undrar om det kan bero på att svullnaden liksom har lagt sig nu och att det bara är det naturliga kvar? I så fall börjar nog den riktiga bebismagen ta form så smått och kommer nog snart :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar