Hej

onsdag 6 augusti 2014

Vad gör ni om dagarna?

Om 2 veckor blir vår lille älskling 8 månader. Jisses vad tiden springer iväg. Kan knappt förstå att det går så vansinnigt fort. Vi hade en lugn och mysig vinter där allt gick ut på att bara mysa och amma. Sedan kom den härliga våren men myset fortsatte men vakenperioderna blev allt fler och längre. Sedan kom underbara varma sommaren då myset byttes ut mot all möjlig rörelseaktivitet och nyfikenhet och här är vi nu, någonstans i mitten mellan varm sommar och tidig höst.

Vi har en liten kille som vill bli underhållen nu. Att bara sitta i soffan och mysa är okej om han är väldigt trött eller så, men annars går det absolut inte för sig. Allt ska utforskas, tuggas på, slickas på, kasta, pilla, banka, känna. Humöret är som en liten berg-o-dalbana där han ena sekunden är glad som en sol för att andra sekunden brista ut i hög förtvivlan om man typ tar ifrån honom det förbjudna vassa föremålet som han alltid verkar lyckas hitta, överallt. Jag visste inte att vi hade så mycket småpill och grejer hemma som helt enkelt inte är lämpligt att stoppa i munnnen eller leka med men Mio är expert på att hitta dessa saker åt mig, snäll som han är :)

Vi har annars rätt bra rutiner här på dagarna känner jag så fram till ungefär 15tiden går dagarna jättefort. Sedan kommer det ungefär 1-2 rätt långa timmar innan pappan i huset kommer hem från jobbet. Jag känner att Mio verkligen vill leka den tiden där mellan kl 15 tills att Mattias kommer hem, men att hitta på aktiviteter som underhåller en 7-8 månaders bebis är inte alltid det lättaste. Vi brukar leka med lite leksaker på golvet som han har, öva lite på att ligga på mage och försöka krypa, gå omkring i lägenheten och titta på saker han gillar så som lampan, spegeln osv, läsa böcker, blåsa såpbubblor, hoppa, dansa, sjunga, leka tittut.

Ja, en lite blandad mix av småsaker som han inte orkar roa sig med allt för länge på varje aktivitet. Så nu undrar jag. Vad gör ni om dagarna med era små? Hade varit kul med lite inspiration så man har lite nya grejer att hitta på.

Kan tilläggas också att vi alltid är ute i ca 2 h på förmiddagen så ofta är vi (läs mamman) rätt mätta på att vara ute och traska på eftermiddagarna. Ibland går vi dock till någon närliggande lekplats och gungar lite. Jag har heller inga mammavänner att roa mig med utan det är bara vi två som hittar på bus :)
Busar med bubblorna

2 kommentarer:

  1. Öppen förskola slår jag ett slag för ;)

    Mvh Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag minns när M var 2½ månad och jag tänkte att om några veckor får vi börja gå på öppna förskolan. Men sedan blev det inte av där när han fyllt 3 månader och det har inte blivit av än. haha! Men absolut, det är något jag ska kolla upp nu till hösten :)

      Radera