Hej

torsdag 31 juli 2014

Träning

Okej, egentligen känner jag inte alls för att "vika ut" mig själv såhär. Men jag gör det ändå för jag tror att det kommer hjälpa mig. Om jag skriver det här så har alla ni sett det också och då finns det liksom ingen återvändå :)

Jag lade ju ut ett inlägg för ett tag sedan om hur mammakroppen också kan se ut efter ett tag. Massa bristningar, lös hud och definitivt ingen smal kropp... någonstans. Jag hade ju hoppats att vissa saker skulle vara bättre nu ett par månader senare men tyvärr har det inte hänt mycket alls.

Jag kom in i bra rutiner typ direkt efter förlossningen med promenader och att inte äta massa skräp så 1 månad efter förlossningen hade jag bara 5 kg kvar till inskrivningsvikten. För mig, som gick upp 18 kg, kändes det superbra och jag var meganöjd när Mio fyllde 2 månader och jag bara hade 2-3 kg kvar. Sedan tog det stopp. Och nu menar jag inte bara att det gick lite trögt, det tog verkligen totalstopp.

Jag kämpade på med promenader, bra kost och när han var 3-4 månader började jag även med annan träning. Lyckades väl gå ner något kilo till men i princip stod det verkligen still. Ungefär här någnstans gav jag upp helt och tänkte att det ändå inte spelar någon roll vad jag äter eller hur mycket jag rör mig (DUMT) och vips så gick jag upp ett par kilo igen.

De där sista 3-5 kilona har verkligen legat ocvh gnagt länge nu och inte nog med det. Jag har ju gått och blivit tjock. Alltså, det är nästan lite så att jag skrattar åt mig själv när jag säger det. Men kroppen är helt annorlunda nu än innna jag fick barn, även om jag legat på samma vikt förut.

Så det var inte förrän för någon vecka sedan som jag faktiskt insåg att jg inte bara har lite hull längre. Jag stod i omklädningsrummet på Lindex och provade lite kläder. Insåg att inget i storlek medium passade och att allt i storlek L bara satt löst och fult men ändå kunde jag inte ha mindre. Förstår ni?

Där och då bestämde jag mig i alla fall för att nu får det vara nog. Jag har gjort en helomvändning vad gäller kost och träning, men ändå såpass att hag tror att jag kan hålla det mer än ett par veckor om ni förstår vad jag menar?

Det känns SÅÅÅ skönt. Ingen diet eller så. Bara hälsosam livsstil och hårt arbete.
ca 55 kg är mitt mål, det är där jag borde ligga i förhållande till min längd. Just nu väger jag ca 71. Så det är en låång väg kvar.

Mitt första delmål är dock 67 för det är den vikten jag hade vid inskrivningen.
Och för er som tycker att det här med vikt och träning är supertråkigt så kan ni vara lugna. Jag kommer nog bara ge en kort veckouppdatering angående hur det går för mig. Bara för att jag inte ska kunna smita undan och börja lata mig igen.

Och de här bilderna skämms jag verkligen över så det är med stort mod som jag lägger ut dem här. Bara så ni vet :)

4 kommentarer:

  1. Du kommer fixa det!!! Jag tänkte precis som dig... att jag bloggar om det så kommer jag inte undan :P Och drygt ett år senare nådde jag mitt mål =) Startade på 76 kg och ville ner till 54 kg. Du är modig och kommer vara en inspirationskälla till många, det vet jag. Stor kram och lycka till. Ska följa dig och peppa. Har ju varit precis där du är och vet hur det känns. Heja!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland är det lika bra att bara go official, hehe. Du har ju verkligen gjort ett jättejobb. Jag vet inte när jag vågar hoppas på att komma ner till ca 55 men det ska bli spännande att se hur långt jag kommit till M's ettårsdag. Det är ändå 5 månader dit så det kan nog hinna hända en hel del :) Tack för stöd och peppning. Det kan definitivt behövas när det går segt.

      Radera
  2. Hur gammal är Mio nu? Jag gick upp 23 kg när jag var gravid och det tog 9 mån att gå ner. Stod still hur länge som helst på ungefär +4, tills jag skärpte till kosten och nu ser jag ut ungefär som innan fast slappare mage. Du kommer lyckas med lite vilja!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, förlåt. Såg att jag inte hade svarat på detta än. Mio är 7 månader så det kan ju mycket väl vara så att det tar mig ca 9 månader också att bli av med allt, vilket kanske borde vara okej. Det är väl bara det att jag borde ha lyckats med det tidigare eftersom jag var så nära redan något månad eller två efter förlossningen. Sedan har jag ju mycket extra också utöver den den graviditetsvikten men det får väl ta den tid det tar. BRA jobbat av dig i alla fall att gå ner de där 23 kilona. Det är tufft, men jag har gjort som dig nu, skärpt till kosten och även ökat på träningen. Måste bara inse att det kommer ta TID och ge det tid. Men man är ju så otålig :) hehe

      Radera