Hej

torsdag 26 juni 2014

Här ekar det tomt

Nu var det tre veckor sedan jag skrev något på bloggen, en paus som dessvärre inte varit helt ovanlig här på sistone.

Det har hänt mycket i mitt liv det senaste så tid och ork har helt enkelt gått till annat även om jag har loggat in på bloggen många gånger och bara suttit med en blank sida framför ögonen och inte lyckats formulera ett helt inlägg.

Jag har även haft många funderingar kring det här med bloggen och hur mycket jag vill dela med mig av texter och bilder gällande Mio. Jag tycker ju såklart att jag har världens mest underbara, söta och fantastiska barn så det klart att man av stolthet bara vill visa upp honom för hela världen och skriva om att roligt han gör och senare säkert kommer säga osv. Men sedan tänker man ett steg längre och inser att det kanske inte är helt okej att exponera honom hur som helst utan att han ens vet om eller önskar det?

När jag var liten och växte upp var ju verkligheten helt annorlunda. Då gjorde man album och skrev dagbok på sin höjd. I vilket fall så var både albumet och dagboksanteckningarna högst privata för enbart en själv, närmsta familj och vänner. Nu i bloggvärlden är det något helt annat.

Vem som helst kan se ens bilder och texter. Trots att det är både olagligt och fel så händer det (inte helt ovanligt tyvärr) att text och bilder kopieras av andra och används utan tillåtelse. Det skulle vara riktigt fruktansvärt, att se en bild på Mio i någon annans blogg eller liknande där de hävdade att han var DERAS barn. FY! Sedan kommer vi ju till det här med kommentarer.

Nu ligger ju min blogg absolut inte på några topplistor men jag har trots det en hel del som jag vet kikar in här varje dag och tack och lov verkar jag bara ha snälla läsare och skriver snälla saker men när man både hör och läser om allt blogghat som cirkulerar blir man faktiskt mörkrädd. Vissa som skriver rent ut sagt groteska saker om andras små barn eller bloggerskans utseende eller liknande. Ett sådan cybervärld kan jag helt enkelt inte acceptera och vara delaktig i.

Jag vet att jag har skrivit lite kort om detta förut och det kan verka som att jag är tjatig men jag kan verkligen inte bestämma mig kring hur jag vill ha det. Å ena sidan tycker jag att bloggen är en fantastisk portal till att dela åsikter, erfarenheter och vardagen. Å andra sidan är det svårt att sätta en gräns på vad som ska lämnas privat för bara vår lilla familj och vad som är okej att dela med alla som nu läser.

Jag hoppas att jag kommer fram till något som passar mig vad gäller exponeringen av Mio.

Vet någon hur man på ett enkelt sätt vattenmärker sina bilder?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar