Hej

tisdag 6 maj 2014

Om att vara hemma länge

Okej, nu blir det ett lite mer allvarligt inlägg trots allt. Fick en fråga om hur vi löser det så att jag kan vara hemma så länge och eftersom det är något viktigt för mig så tänkte jag att jag lika gärna kunde skriva ett inlägg om det. Kanske finns det fler som undrar.

För vår del löser vi det såhär:
Vi bor i en kommun som erbjuder vårdnadsbidrag. Det är ett bidrag som vissa kommuner ger om man väljer att inte nyttja någon barnomsorg från det att barnet är mellan 1-3 år. Bidraget ligger på 3000 kr skattefritt och detta ges per barn som är mellan 1-3 år alltså som inte nyttjar någon barnomsorg. Man får inte ta ut någon föräldrapenning samtidigt som man tar vårdnadsbidrag och man måste ha tagit ut 250 dagar innan man kan ansöka om vårdnadsbidrag. Vårdnadsbidraget skyddar din anställning och din SGI.

I början tog vi ut 5 dagar i veckan och det klarade vi oss gott på. Men sedan vi fick veta att vi skulle flytta till "rätt" kommun så började vi ta ut 7 dagar i veckan. Vi får därför pengar över och väljer att spara undan så mycket vi bara kan eftersom vi sparar till att köpa hus.

Eftersom vi kommer nyttja detta bidraget så är det ju inte särskilt svårt för mig att lyckas vara hemma tills Mio är minst 3 år. Det var heller ingen idé för oss att snåla med dagarna för Mio är första barnet och gör vi inte av med dagarna nu så vet jag inte riktigt när vi kommer göra det. Kommer syskon in i bilden kanske vi väljer att avstå från vårdnadsbidrag et till Mio ett tag och bara ta ut föräldrapenning igen. Dock kommer jag såklart vara hemma tillsammans med båda barnen då.

3 kommentarer:

  1. Blir så avundsjuk att ni har vårdnadsbidrag i er kommun. Här finns det i grannkommunen men inte här.
    Men vi dryga ut föräldradagarna med Alba så någon av oss ska kunna vara hemma till hon är två åtminstone. Sen hoppas vi förstås på ett syskon såsmåningom, så då blir det minst lika länge hemma igen åtminstone.
    Nu ska jag dock bara ta mig igenom att börja arbeta igen och hoppas på att jag sen till hösten kan fortsätta vara hemma igen!!

    //Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns många olika sätt att lyckas dryga ut fp för att kunna vara hemma länge om man vill. Men ni verkar ju ha hittat något som fungerar för er även om vårdnandsbidrag såklart är tacksamt. Så du ska vara hemma igen till hösten? Skönt att du bara blir hemifrån ett litet tag då.

      Radera
  2. Vi drygar ut Albas dagar så dom räcker i två år. Det är lite ovist vem som kommer få vara hemma till hösten ännu, det beror lite på mitt jobb. Men någon av oss blir iaf hemma så det känns bra :)

    //Lisa

    SvaraRadera