Hej

fredag 9 maj 2014

Mat och sånt

Feberfri och mycket piggare även om jag är superförkyld. Lillen verkar ha klöarat sig än så länge men det bryter väl ut under helgen. Nåja, nu sover han i alla fall så jag har förhoppningsvis lite tid att skriva lite och sedan vila.

För ett par veckor sedan kände jag jättestarkt att Mio var alldeles för liten för att börja med smakportioner. Kände inte att varken ahneller jag hade några behov av det. Men så helt plötligt under en vecka ungefär så växte han otroligt mycket. Alltså utvecklingsmässigt. Helt plötsligt kändes det som att han gick från den där lilla bebisen till en stor bebis. Då helt plötsligt kände jag att han nog var redo ändå, för att få smaka lite för första gången.

Mitt infall kom helt plötsligt när jag skulle äta lunch. Jag hade kvar några små bitar av min helt perfekta avokado så jag gjorde bitarna till mos och pumpade ut bröstmjölk och blandade. Gott tänkte jag, men tror ni min son tänkte det också? Nä, just det... han fick massa kväljningar trots att han bara fått pyttelite i munnen.

Jag tänkte att avokado kanske inte var den bästa första smaksensationen, kanske lite för mycket vuxet på något vis. Så dagen efter testade jag att koka lite potatis och morot. Morot är ju sött och gott tänkte jag. Blandade åter igen med bröstmjölk och tänkte att detta nog skulle sväljas med hull och hår. Vad händer då? Jo, så fort han fick in lite i munnen lägger han världens kaskadkräk. Kanske inte världens bästa betyg, stackaren.

Jag lät det hela vara ett par dagar och tänkte att jag BARA prövar med morot och denna gånger mixade jag det så mycket så att det nästan var flytande, precis som bröstmjölk för det hade jag läst någonstans att det kunde man göra. Och visserligen blev det inga kväljningar och ingen kräk för den delen heller men han grimaserade väldigt av det lilla han fick i munnen och sedan ville han inte ha mer.

Prövade igen igår med samma morotspuré och han var inte ens villig att ta det i munnen. Så fort jag kom fram med skeden vände han bara bort huvudet och slog bort skeden med handen.

Så nu känner jag att han nog inte är redo ändå. Jag tänker inte tvinga i honom mat. Han behöver nog lite mer tid på sig helt enkelt och det är okej. Jag vet ju att jag hade kunnat prova med någonting som är väldigt gott, typ banan, men jag är lite rädd att han då bara får smak för söta saker och sedan inte vill ha mat. hehe!

Hur var det när era små skulle börja äta mat? När började ni introducera mat? Vad gav ni dem? Ville de äta eller tog det ett tag?

3 kommentarer:

  1. Rex började äta väldigt tidigt men det var för att han var så intresserad. Han ville smaka på maten! Tror dom flesta barnen börjar visa intresse efter ett tag, kanske när dom är redo :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag antar att Mio inte är redo än. Han visar rätt tydligt att han inte är intresserad, inte bara av hans bebismat. Han har aldrig direkt visat intresse för att vilja ha det vi äter heller. Tänk att ett barn kan vara tidig med vissa saker men inte alls vara med på noterna vad gäller något annat :) Tur att han inte ens är 5 månader än, ingen brådska.

      Radera
  2. Anton gjorde precis likadant. Han blev intresserad när han var närmre fem månader :)

    SvaraRadera