Hej

fredag 9 maj 2014

Denna sömn

Sömnen har ju inte varit fantastisk föt oss på rätt länge nu. Emellanåt får vi väl en hyfsat bra natt men för det mesta är det bök och gnäll och gäller halva natten.

Jag tog faktiskt upp detta senast jag var bvc för på sistone har vår lille kille börjat vakna väldigt ofta och velat äta på nätterna. Säkert en 4 gånger/natt vilket jag känner är MYCKET. När han var mindre åt han runt 23tiden innan han somnade för natten och sedan åt han vid 3tiden och sedan strax innan 6 igen. Nu för tiden somnar han förvisso runt 19.30 men han vaknar sedan vid 22.30, 1tiden, 3tiden och ca 5.30.

Bvc sköterskan sa att det ju faktiskt lät som rätt ofta att vakna på natten (och jag ska tillägga att dessa tider bara är då han får mat. Han vaknar fler gånger och bökar under natten). Hon sa att det kan vara ett tecken på att han behöver något mer matigt innan han somnar för natten (typ gröt) men hon sa också att det inte borde vara någon brådska. Det där med gröten visste jag redan om sedan innan och jag kände väl att jag var villig att prova det även om jag innerst inne blev lite besviken för jag ville helamma lite längre. Men eftersom Mio inte går med på att äta annan mat än bröstmjölk så är ju gröt också uteslutet just nu.

En annan teori som jag har, vilket kanske är löjlig och helt fel, är att jag liggammar. Jag började liggamma på nätterna för ca 2 månader sedan när Mio hade sovit dåligt ett par veckor. Jag kände mig trött och svag i armarna så jag var nästan lite rädd att tappa honom och då var det mycket tryggare att ligga ner.

I vilket fall så upplevde jag ganska tydligt att det var när jag började liggamma som Mio började vilja äta oftare på nätterna. Ni andra som liggammat vet ju hur lätt det är att somna och vakna någon/några timmar senare och inse att bebisen slutat äta för läääänge sedan. Jag upplevde det som att Mio alltid blev störd när jag försökte lyfta över honom igen till hans säng då han redan sussat sött hos mig en timme eller två. Och dessutom upplevde jag som sagt tydligt att han inte riktigt verkade bli lika mätt.

Tur att han alltid är så glad när han vaknar
Jag undrar om det är så att mjölken inte rinner på lika bra om man ligger ner? För det är så jag upplever det. Jag har legat ner mycket även på dagarna och ammat nu eftersom lillen börjar bli tung och då är det helt klart lättare att bara ligga ner men då vill han också äta ofta. Han bli nästan aldrig sådär sömndrucken av mjölk längre om jag inter sitter upp. Kanske är jag löjlig som bara inbillar mig dessa saker men så känns det i alla fall.

Då kanske det skulle gå att "bota" denna sömnsvacka genom att anstränga sig och sitta och amma igen på nätterna och sedan lägga tillbaka honom direkt när han är i mjölkkoma. Och även försöka att sittamma på dagarna också. Men allvarligt talat så ligger jag ner just nu för att jag inte orkar sitta upp. haha. De första två månaderna när jag satt upp och ammade på nätterna så somnade Mio om direkt medan jag alltid blev klarvaken och låg och tittade i mobilen en hel timma innan jag kunde somna om. Men det kanske är värt det att HAN sover bra i alla fall? För sover han inte bra kan ju verkligen inte jag sova bra heller :)

Hur har ni haft det med sömnen? När började era små sovas lite längre på nätterna utan att behöva äta? Vad gav ni dem - bröstmjölk, ersättning, gröt innan läggdags etc?


3 kommentarer:

  1. Jag upplever att bvc ibland är lite snabba med att påstå att amningen inte räcker till. Man får inte glömma att runt 4 mån sover många bebisar lite mer oroligt, det beror på att de utvecklas mycket då och alla nya intryck bearbetas under sömnen. Upplever du att han verkligen är hungrig och din mjölk inte räcker skulle jag ge lite ersättning innan läggdags. Magen är inte redo för gröt eller annan mat ännu annat än att smaka. Men ofta är det inget fel på mjölkproduktionen utan snarare att han behöver bröstet som trygghet på natten. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket för dina fina svar. Sorry att jag dröjt så med mitt men jag som jag skrev i dagens inlägg så är det lite fullt upp just nu! Så är det. Jag prövade faktiskt i natt att sittamma och lillen sov superbra. Han skippade en extra amning och sov bra mellan målen också. Kanske var det bara slumpen men jag ska prova igen inatt och se hur det går. För som du skrev så misstänker jag faktiskt att mina mjölkgångasr kommer lite i kläm när jag ligger ner.

      Med det sagt så väntar jag ju också med att eventuellt ge ersättning. Det vill jag helst inte göra ändå men det klart, har min mjölk blivit näringsfattig är det ju en annan sak. För brist på mjölk är det i alla fall inte. Har massvis.

      Radera
  2. Oj glömde svara på liggamningen. Jag liggammade alltid på kväll och natt och upplevde inte att det kom mindre då men det behöver ju inte vara likadant för dig. Beror väl på hur mjölkgångarna går och hur bröstet hamnar typ. Om jag var du skulle jag prova att sitta och se om han står sig längre.

    SvaraRadera