Hej

måndag 16 december 2013

BF+11

Nu, mina vänner, är det tungt vill jag lova. Jag har svullnat upp så väldigt de senaste dagarna så igår tog jag av mig mina ringar. Det funkar väl fortfarande att ha de på men det är bekvämast att vara utan just nu. Om jag sätter mig på huk så känner jag hur svullna mina knän är för det liksom tar emot. Fötterna och händerna är också ständigt varma och pulserande vilket brukar hjälpa så länge man sitter och masserar men det kan man ju inte göra hela dagarna direkt.

I övrigt är jag bara extremt trött. Så fort jag rör mig gör det ont i fogarna och smärtan flyttar runt lite kring bäckenet men det gör ständigt ont någonstans. Att sova på nätterna är jättesvårt. Jag sover någon/några timmar i taget för att sedan behöva vända mig om vilket är ett projekt i sig som gör ONT. På dagarna är jag både uttråkad och helt slut eftersom jag har svårt att röra på mig och komma iväg men också för att jag helt enkelt sover så dåligt så jag är trött jämt.

Jag tror jag sov bort halva helgen som var faktiskt. Jag sov minst en gång på dagen och då snackar vi 2-3 h så inte direkt en powernap. Jag skrev det igår också men det känns verkligen som att min kropp håller på att lägga av. Den vill inte mer, det känner jag. Mina knän är inte gjorda för all den här extra vikten och jag belastar säkert helt fel också eftersom jag går så illa nu med foglossningen och allt. Mina muskler lär ju dessutom vara totalt förtvinade vid det här laget eftersom jag mest är stillasittande.

Nåja, det här SKA ju vara sista veckan som gravid är det sagt. 42+0 ska jag ju få igångsättning. Det är nu på fredag, den 20 december. Ju mer jag läser om igångsättning desto dystrare blir jag. Det känns ungefär som att alla igångsättningar där kvinnan gått 2 veckor över tiden slutar med kejsarsnitt tillslut. Det är verkligen min största rädsla och fasa. Det finns så otroligt många anledningar till att jag absolut inte vill göra kejsarsnitt och jag kan vara ärlig och säga att hade det blivit så vad någon anledning hade jag blivit jätteledsen och besviken.

Vad jag har läst mig till verkar riskerna som störst om man är förstföderska och helt omogen då igångästtningen sker (antagligen därför att man då har två faktorer som lutar mot en utdragen förlossning?). Nu vet jag ju inte alls hur mogen/omogen jag är eftersom jag inte gjort någon vaginal undersökning men jag har ju inte haft några förvärkar eller liknanade så jag skulle ju inte direkt tro att min tapp är särskilt påverkad. Men vad vet jag?

Nu hoppas jag ju såklart att det kommer igång av sig självt men ärligt talat så tror jag inte det. Jag försöker ändå förbereda mig mentalt på att det kan bli både igångsättning och kejsarsnitt. Inget av de var ju något jag föreställt mig och det är ju så himla tråkigt om man blir jättebesviken så som sagt, lika bra att jag ställer in mig på att allt kan hända och kommer det sedan igång av sig självt så får det bli en bonus :)

12 kommentarer:

  1. Åhh spännande, följer varje dag! ;) Längtar tills jag får höra och läsa om allt! :) Duu ps, bli vän med mig på facebook om du vill, Linda Idenfors heter jag där. Finns bara jag i hela världen som heter det så lätt att hitta :) Lycka till om det bär iväg idag! :D Men borde ju snart vara dax för igångsättning?! :D // Linda på familjeliv.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Ja, nu är det ju verkligen nära. SOM vi längtar och otåligt väntar. Igångsättning verkar ju bli den 20, på fredag alltså. Men jag ska till BM idag så vi får väl se lite mer exakt vad som sägs. Och jag är för övrigt en sådan där som helt bojkottat facebook. Hade förut men gillade inte hur fast man kunde bli eftersom det aldrig tar slut på nya bilder, uppdateringar osv. Den tiden ville jag lägga på annat så jag gick ur ;)

      Kram

      Radera
  2. Hej! Min förlossning startade spontan på bf +10 så vet inte hur det känns att bli igångsatt. Men fyra av mina vänner blev det, alla förstgångsföderskor och ingen av dem slutade i snitt. Två av dem var helt slutna och opåverkade när de sattes igång. Det går säkert bra för dig oxå. Har du inte blivit undersökt hos bm och kollat om du är öppen ngt eller så? Be annars om hinnsvepning? Kan ju hjälpa.

    Förstår att det är tungt men kämpa på!! Om max 6 dagar är ju prinsen ute!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, det låter ju väldigt lovande. Skönt att höra lite trevliga historier också för själv känner jag 4 personer som blivit igångsatta och alla har slutat med snitt så där känns ju oddsen inte lika roliga.

      Och jag vet faktiskt inte hur det brukar fungera på andra MVC men jag har inte fått en enda undersökning vaginalt under hela graviditeten. Barnmorskan tog själv upp det här med hinnsvepning sist jag var där men sa kort och gott att de inte gör det där eftersom att man inte riktigt vet vilket effekt det har och att det kan bli någon blödning vilket man absolut inte vill. Visserligen kan jag väl köpa det, även om det hade känts trevligt med någon som om möjligt kunde ge effekt. Däremot har jag funderat mycket på det här med undersökning och tycker nog det är lite konstigt att de inte undersökt alls hur det ligger till. Men det verkar helt enkelt inte vara praxis på min MVC :( Jag hade gärna blivit undersökt för att få veta om jag var öppen något eller inte.

      Radera
  3. Har läst igenom hela inlägget nu! (: Förstår att det börjar bli tungt för dig nu, jag tyckte det började vara lite otympligt där vid dagen då han föddes. Dock var jag väldigt smidig hade ju inte såå mkt värk i kroppen. Utan tycker det var värst i början av graviditeten, illamåendet och alla kräkningar :P Det är så intressant att läsa och höra om andras graviditeter och förlossningar. Allt är sååå olikt och såå fascinerande! Läste om att du inte vill få igångsättning. Jag funderade på en sak, konstigt att dom inte gjort vaginal undersökning för att få veta om du är mogen. Tänlkte iaf nu på övertiden som du är på. Det gjorde min barnmorska på mig 3 dagar innan han föddes. Sen kände hon vart huvudet låg. Även på magen. Hur fixerad han var osv. Men kanske är olika beroende på vart man bor (: Men tänkte så du slipper oroa dig om du är mogen eller inte. Minns hur tankarna gick (: Hoppas den lilla prinsen i din mage väljer att komma ut någon dag denna vecka så du slipper sättas igång. Föda är såå häftigt! Jag minns inte smärtan, tycker förlossningen var intensiv såå hann aldrig med känns det som men ut kommer dom små liven <3 Såå mitt tips, ta det som det kommer och lyssna på kroppen. Den berättar för dig hur du ska göra och din vilja/styrka trycker ut lilla bebisen <3 All lycka till! :) //Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, början av graviditeten var nog värst för mig också, om jag verkligen tänker efter och försöker minnas. Jag var ju sängliggande i flera veckor och bara kräktes och kräktes och det var tortyr vill jag minnas. Men det är ju givetvis svårt att inte känna att just den smärta man lever i JUST NU är den jobbigaste ;) Sedan ska jag väl inte sticka under stolen med att jag nog haft en ganska jobbig graviditet över lag heller. Jag har svårt att föreställa mig en graviditet utan smärtor osv. Men jag är glad att det finns de som upplever det så också. Det ger ju en smula hopp att framtiden kanske har något trevligare på lager för mig med :)

      Jag tycker också att det är konstigt att jag inte fått någon undersökning för jag är väldigt nyfiken på att få veta hur det står till där nere. För jag är faktiskt väldigt orolig för att vara helt opåverkad. Jag skulle också uppskatta att verkligen få höra exakt hur bebis ligger och så mysigt på något vis att få höra att bm känner bebis huvud osv. Men som sagt, det verkar ju vara olika från ställe till ställe (som så mycket annat) så det är väl bara att vänta, vänta, vänta!

      Radera
  4. Jag blev ju igångsatt i vecka 38+4 helt omogen, blev inget snitt här. Tyckte det var spännande att ligga där på förlossningen och vänta på att allt skulle dra igång, blev en mysig grej att göra tillsammans med partnern. Vi gick en promenad runt sjukhuset, spelade spel, låg och kikade på serie och åt godis. En häftig väntan, barns förväntan på julafton x100000 typ ♥ /jessiwill

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh så glad jag blir av alla positiva kommentarer angående det här med snitt och igångsättning. Känns skönt att höra att det verkligen slutar olika. Då kanske mina odds är helt okej ändå. Ska försöka ha lite positiv inställning att det nog går bra trots allt. Det gör nog också lite skillnad :)

      2 frågor.. Varför blev du igångsatt nu igen? har glömt!
      Och du bor väl i Göteborg om jag inte minns helt fel? Vet du om igångsättning alltid sker på Östra eller om det lika väl kan ske på Mölndal?

      Radera
  5. Ja inställningen är viktig, de är så mysiga på östra med så man fick en go känsla bara av att vara där :)

    Jag blev igångsatt pga kraftig foglossning och ischias samt graviditetsdepression. Jag kom på dock att jag visst var öppen 2-3 cm men det hade jag vart i flera veckor (vanligt som omföderska) men tappen var omogen för det.

    jag har ingen aning faktiskt, men jag skulle nog tippa på det iom att de har bäst mödravård där. :) /jessiwill

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag var ju på Östra när Lilly föddes också fast då var jag på specialförlossningen så det var ju lite extra lyxigt kan jag tänka mig. Nu vet jag ju visserligen inte om det var en opopulär dag att föda på just nyårsafton men jag upplevde det i alla fall att de hade väldigt mycket tid för mig när jag ville ha någon där. På slutet satt en undersköterska inne hos oss tills att det var dags att börja krysta ungefär.

      Radera
  6. Ja jag födde william på spec och leon på vanliga, men de är mysiga på båda. Däremot var sköterskorna på vanliga BB idioter rent ut sagt, medans de på spec BB var lovely! /jessiwill

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist med dåliga sköterskor på vanliga BB. Vi får väl helt enkelt se var vi hamnar tillslut. Jag fick precis veta av barnmorskan att det kan bli både Östra eller Mölndal. Jag fick dock ge min preferens om jag hade någon så jag valde Östra eftersom det känns lite mer bekant och eftersom att det ligger närmare oss. Men vi får se helt enkelt :)

      Radera