Hej

måndag 16 december 2013

Bara 2 datum kvar

Förresten så kollade jag tillbaka på listan angående gissningar om när han skulle födas vår lille. Sorgligt nog så har vi nu passerat alla datum utom 2. Den 17 december och den 20 december. Jag hade verkligen hoppats att vi inte skulle gå så långt och jag minns nästan hur taskiga jag tyckte att ni var som gissade så himla sent in i månaden ;) Men ni verkade ju ha mer rätt än de flesta.

I alla fall så har jag tänkt lite på det här med datum. Vår son kommer födas sent på året, det har ju varit ganska givet redan från början. Men nu blir det ju verkligen på gränsen till nästa år. Lite trist kan jag ju tycka att det är för jag hade hoppats på att han kanske skulle vilja titta ut redan i slutet av november eller åtminstone i början av december. Jag hade önskat att han kunde få ha lite distans till julafton med någon/några veckors mellanrum i alla fall men nu blir det ju max en vecka och i "värsta" fall blir det på självaste julafton.

Egentligen vore faktiskt det rätt komiskt eftersom jag sa till Mattias för typ 2 år sedan när vi bestämde oss för att försöka få barn att "Tar det sig nu på första försöket så blir vi beräknade i december och då kommer säkert bebisen födas på julafton bara för att". Nu blev det ju inte riktigt så just det året utan istället kom Lilly på självaste nyårsafton, vilket ifs inte heller var en vanlig dag. Men nu sitter vi här, året efter och jag kan inte annat än undra om hela den här processen kommer dra ut så pass på tiden att det faktiskt KAN bli på julafton?

Låt säga att det egentligen är planerat för igångsättning den 20 december men det kanske verkligen är helt fullt och de ber mig komma tillbaka dagen efter. Låt då säga att min tapp är helt omogen och de börjar med gel, vilket jag har förstått ofta inte gör någonting alls det första dygnet. Låt oss sedan säga att det inte händer någonting på nästan hela dygnet därefter heller utan värkarna kanske sätter igång där på kvällen natten den 22-23 december. Sedan kanske hela processen med värkar och allt tar ett dygn och vips är vi inne på julafton. Okej, det här scenariot kanske är ganska otroligt och inte särskilt sannolikt men helt omöjligt är det ju ändå inte.

För hela familjens skull, men framför allt för lillens skull, så hoppas jag verkligen inte att det blir så. Jag vill att han ska få fira sin egen födelsedag precis som alla andra barn. Det kommer antagligen bli lite krångligt att få till släktkalas och barnkalas såhär precis innan jul i framtiden men det hänger ju på oss som föräldrar att styra upp det på bästa sätt och det kommer vi såklart lösa så att han blir ordentligt firad han med. Men just om födelsedagen sker på julafton blir det så himla krångligt.

Okej, i ärlighetens namn så lever man nog ändå ett ganska gott liv om ens största motgång i livet är vilket datum man fyller år på. Det är ju trots allt bara en dag att fira och man ska nog vara nöjd att man är född över huvud taget, oavsett dag :) Dessutom är det väl i princip bara under småbarnsåren och tonåren möjligtvis som det här med födelsedagar är extremt viktigt? Jag känner i alla fall ingen som är över 20 som bryr sig det minsta om just vilket datum man är född.

För övrigt vet jag faktiskt en tjej som är född på just julafton. Jag känner henne inte alls idag eftersom att det var en gammal granne men hon verkar ju i alla fall inte tagit någon större skada och hennes föräldrar löste nog det "problemet" på ett bra sätt när hon var liten ;)

17 kommentarer:

  1. Hoppas liten kommer innan! Får ni gå över så länge?! I Östergötland har vi max 14 dagar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, här i Göteborg får man gå över lääänge. Faktiskt enda till 42+5. Nu har de visserligen ändrat reglerna här sedan några månder tillbaka, tack och lov, vilket innebär att man helt enkelt får välja om man vill bli igångsatt 42+0 eller fortsätta gå över tiden till 42+5. Jag kommer dock välja igångsättning 42+0 för jag orkar inte en dag till. Dessutom tycker jag det verkar finnas så mycket risker med att gå överburen och just tiden nu också (kring jul och allt) känns inte optimal heller. Men för att svara på din fråga. Här blir man igångsatt tidigast efter 15 dagar :(

      Radera
  2. Heja heja lillgrabben! Mitt gissningsdatum närmar sig snabbt och jag tycker absolut han ska dela födelsedag med min minsting ;)
    Jag blev igångsatt på bf + 14 med min försfödda. Tappen var helt omogen och jag var inte öppennnågot alls. Sämsta möjliga utgångsläge. Fick gel en enda gång, några timmar senare fick jag småvärkar ocnär kvällen kom ville dommge mig morfin för att jag skulle få sova och få ny gel dagen därefter. Min lilla höll dock inte med utan vid 21 drog värkarna igång ordentligt, var då öppen 4 cm vid undersökning. Kl 00:17 med hjälp av sugklocka föddes lillan. 3310 gram och 49 cm, så behöver inte bli en stor bebis ;)
    Men, räknas du verkligen som förstföderska? Din kropp har burit ett barn, din kropp har fött fram ett barn. Du måste ju räknas som omföderska?
    Lycka till när det väl blir dags!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för lite pepp och solskenshistoria. Låter ju lovande med det som flera skrivit, att igångsättning trots dåligt utgångsläge ändå kan gå finfint :) Det är verkligen skönt att höra.

      Och angående det där med förstföderska eller omföderska så känner jag mig så osäker. Jag frågade min bm för länge sedan om detta och hon sa att det kunde vara så att kroppen liksom tagit in att den fött förut och att det därför kunde påverka den här förlossningen men att det inte var helt säkert. Men eftersom att jag gått så mycket över tiden nu så börjar jag undra om det kanske ändå varken gjorde från eller till. Men det kan ju vara så att kroppen reagerar jättebra sedan när det väl sätter igång. Jag hoppas ju på det, men det återstår väl att se.

      För övrigt. Hur tänker ni kring er minstings födelsedag som är så nära juafton? Nu är ju er lilla så liten så än gör det väl varken från eller till men hur har ni tänkt för framtiden för att det ska bli så bra som möjligt?

      Radera
    2. Jag har en kompis som fick sitt första barn på bf+15 och sitt andra barn på bf +17, både efter igångsättning. Så din kropp kanske visst är inställd på det trots att du fått gå över tiden. :)

      Mn Felicia ska inte uppleva det som negativt att fylla nära julafton så jag har gjort som så att hon under inga omständigheter får få presenter med julklappspapper och om man inte kan komma på hennes födelsedagskalas av någon anledning så ger man henne presenten en annan dag. Dock får det inte vara samtidigt som man ger julklappar eller julaftonsfirande! Hon ska känna att det är en skillnad!
      Sedan sätter jag upp julgrannen den 21:a december from i år. Det är för att alla ska känna att hennes födelsedag kommer först och är det sm gäller, efter hon fyllt år kan vi längta lite extra till julafton (som man ju lätt gör när granen kommit upp).
      Nu fyller hon ju 1 och bryr sig som sagt inte än, men kör stenhårt på det här just för att det ska sitta när hon väl börjar bry sig ;)

      Radera
    3. Ja, jag funderar också mycket på hur det ska bli för framtiden och har läst att det är många som tänker lika som dig där med presentpapper och att typ inte få gemensam julklapp/födelsedagspresent osv. Jag tror de flesta förstår om man förklarar men jag kan ändå känna att man kanske uppfattas som väldigt jobbig av släkt och vänner om man kommer med massa "krav" på hur paketen ska se ut och när de ska ges osv. Å andra sidan kanske man struntar blankt i vad andra tycker när det gäller att ens barn ska få en bra upplevelse!? Jag hoppas också att släkten har tid att komma på kalas även om det kanske bara är strax innan jul. Lite kan man ju såklart skjuta på släktkalaset, någon vecka fram eller bak är ju helt okej, men man vill ju knappast fira i november eller januari liksom. Jag hade nog blivit extremt ledsen om inte min släkt kom på mitt kalas när jag var liten p.g.a att man ändå skulle ses dagen/veckan efter exempelvis.

      Nåja, det är ju trots allt ett i-landsproblem som vi nog ska överleva hur det än blir :)

      Radera
  3. Åh vad jag känner igen mig i det du går igenom! Jag gick 14 dagar över tiden med mitt andra barn, som till slut föddes den 15/12 2011 (han blev alltså 2 år igår!). Vi hade tid för igångsättning på fredagen, men han beslutade sig till slut för att komma ut på torsdagen och då vägde han 4500 g och förlossningen gick hur smidigt som helst. Det gick alltså bra och såhär i efterhand är det rätt kul att tänka på att jag gick över såååå länge.

    Angående det här med att fylla år nära jul, så är han förvisso bara två år, men det har varit så att han får lite färre presenter på själva födelsedagen och sen får han något "stort" på våren också.

    Lycka till nu! Kram/ Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh GRATTIS till er lille kille som fyllde 2 år igår :) Roligt och spännande att höra om andra små som fyller nära jul. Det var en rejäl grabb ni fick. Jag hoppas vår är lite mindre även om jag ifs hört att det tydligen kan vara positivt just under förlossningen om bebisen är stor för då hjälper de till bättre. Tyngdkraften eller vad det nu var ;) och skönt att höra att du överlevde 14 dagars övertid även om jag förstår att det måste varit superjobbigt just då.

      Radera
  4. Det jan också bevisligen starta från ingenstans och säga PANG! Jag fortsätter hålla tummarna så det snart ska få starta. Oavsett hur det går till eller vilken dag det blir så lovar jag dig att det kommer va totalt obetydligt då ni har er pojke.

    Du har ingen mail, tänkte att det kanske skulle va roligt att ha lite kontakt emellanåt, speciellt då våra små blir väldigt jämngamla. Sen tänkte jag att jag kan berätta om våran raket förlossning :)

    Ta hand om dig, snart är han här!
    Min mail är kaninlisa@hotmail.com

    //Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vad roligt. Jag håller jättegärna lite kontakt och jag är supernyfiken på att få höra om din förlossning :) Jag kan skicka ett e-mail till dig i eftermiddag eller något så att du får min adress :)

      Och ja, det är ju sant. Det kan säga pang, även om det kanske inte är så vanligt. Jag hoppas såklart att det ska göra det här också så det sätter igång naturligt. Men annars så får vi ju träffa vår lille snart i vilket fall. Längtar så!

      Radera
  5. Men åh! Jag hoppas innerligt att han kommer SNART! Vi skulle bli igångsatta en söndag men jag mådde så dåligt (psykiskt) att vi fick komma in redan på lördag för igångsättning... Men inte förrän på måndag behagade han titta ut. Nu är jag riktigt tacksam över att vi fick komma en dag innan planerat för vi hade ju ingen aning om att det skulle bli så segdraget och sluta som det gjorde... Det är BRA att du väljer att inte gå över för länge. Det är SKANDAL att det bara är nyligen som de ändrat reglerna för det föreligger mycket mer risker att gå för länge över tiden. Min Neo mådde ju inte så bra och hjärtljuden dalade drastiskt när vi var inne på förlossningen under igångsättningen. Hade jag gått ytterligare en vecka vet vi inte hur det hade gått. Stor kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, stundtals är jag nära att totalt bryta ihop just för att det är så otroligt påfrestande både fysiskt och psykiskt. Oron växer ju för varje dag att något ska gå fel också och det gör ju inte saken bättre. Jag försökte verkligen bre på idag hos barnmorskan för att möjligtvis lyckas lura till mig ett tidigare datum för igångsättning, men det gav verkligen inget resultat. ha ha. Jag får helt enkelt vänta tills på fredag, suck :(

      Jag tycker för övrigt också att det är skandal att man får gå så länge över tiden. Jag tycker faktiskt att man borde få göra både ultraljud, CTG och vaginal undersökning runt BF och en vecka senare för i ärlighetens namn så har ingen någon som helst aning om hur vår bebis där inne. Nu bokade ju jag ett privat UL i vecka 30 men det var ändå för tidigt för att riktigt kunna göra en viktuppskattning. Nu har mitt SF-mått ökat med typ 1 cm i veckan de senaste veckorna och jag har gått från att ligga mitt på kurvan till att nästan ligga på översta sträcket. Jag kan tycka att vården borde hålla lite bättre koll. Tänk om min bebis är jättestor nu? Eller om jag har för mycket fostervatten eftersom att jag ändå blivit så stor nu på slutet? Jag vill vara övertygad om att min bebis får bra med näring och det är så läskigt att JAG ska ha det ansvaret på mig (liksom att man blir tillsagt att JAG ska hålla koll så att alla fosterrörelser är som vanligt osv).

      Ja, nu vet jag inte riktigt vad jag ville komma fram till här men jag hoppas också verkligen att han kommer snart så jag slipper gå ännu längre över tiden och bli igångsatt.
      Kram

      PS. Exakt vad var det med Neo när han föddes?

      Radera
    2. Attans att det inte gav resultat.. Önskar verkligen att ni får hålla er prins i era armar snart. Helst igår! De kollade fostervattnet när jag gick över tiden och då det visade på lite fick jag komma på ny kontroll rätt nära BF och då såg det okej ut. Men sedan var ju de två viktuppskattningsultraljuden helt uppåt väggarna fel... Diffade ju på nästan ett kg. Då jag ändå gick fullt över tiden plus 2 dagar och han ändå var så liten när han kom ut tror jag inte han mådde så bra därinne i slutet. På söndag kväll (dagen innan han förlöstes med akut kejsarsnitt) rasade hans hjärtljud. Först kunde de inte hitta det :( Det var väl hans sätt att säga att nu behöver jag komma ut...

      Vet inte riktigt vad det var med Neo när han föddes mer än att jag reagerade på hans låga vikt och BB-personalen också. Han gick ner till 2740 gram inne på BB. Såg näsan ut som en liten prematur.. Gick liksom inte att tro att han låg inne i magen drygt två veckor över tiden. Sedan har han alltid legat under kurvan (fast följer sin egen som det nu heter). Är oerhört tacksam att han visat sig vara en sådan matglad pojke eftersom tillväxtkurvan är på väg att planas ut. (dvs han behöver troligtvis mer näring nu förutom bara min bröstmjölk).

      Kramar <3

      Radera
    3. Vilken tur att ni ändå var under övervakning då så att Neo kunde få komma ut snabbt när han visade tecken på att det verkligen var dags för det. Kan tänka mig att man blir himla nervös och orolig om hjärtljuden bara går ner/försvinner plötsligt :( Värsta mardrömmen är ju att ens lilla bebis ska dö. Huvva!

      Han var verkligen liten er plutt och det kan nog vara som du säger att moderkakan kanske inte gjorde ett jättebra jobb där på slutet. Något som jag förstått är relativt vanligt när man går så långt över tiden. Vilket bara "bevisar" ytterligare hur galet det egentligen är att man går över så länge. I USA exempelvis får man inte gå över mer än 7 dagar just p.g.a riskerna.

      Jag hoppas vår lille är frisk och välmående och LAGOM stor. Man vill ju såklart inte få en allt för liten bebis men man vill ju inte ha en bjässe heller.

      Tur att Neo ätit så bra och hållt sin kurva bra. Nu är han ju sådär jättego och mjuk :)
      Kram

      Radera
  6. Om det går hela vägen till igångsättning, vägra cytotec (om de vill ge dig det)!
    Det är en magsårsmedicin som har som biverkning att framkalla missfall(!!!), men den används ändå för att sätta igång förlossningar.. Det blir inget naturligt förlopp när förlossningen börjar för att kroppen stöter bort fostret, i många fall när det använts blir det en otroligt smärtsam förlossning och har man otur kan livmodern brista!
    Det var inte meningen att skrämma upp dig! Jag fick cytotec för att kroppen skulle stöta ut fostret efter våran MA, den smärtan var värre än den jag hade under förlossningen med dottern!

    Iallafall, lillbruden föddes på bf+10, jag hade inga som helst känningar innan. Enda gången jag hade sammandragningar var när jag åkte på magsjuka.. Annars kände jag absolut ingenting innan! Sen på bf+9 ca 17.30 bara poff, gick vattnet. Inga andra känningar alls, bara vattnet som gick.. Började få svaga, svaga värkar vid 20-21 nån gång.. De blev starkare vid 22 och jag började behöva andas mig igenom dem. Vid 1 avlöste de varandra hela tiden så då åkte vi in igen (hade varit in och konstaterat vattenavgång ca 21, då fick jag för övrigt tid för igångsättning två dagar senare om det inte hade startat av sig själv då). När vi kom in där på natten så var jag bara öppen 3 cm, men jag fick stanna kvar eftersom värkarna kom hela tiden och vi har en bit att åka..
    Sen är hon iallafall född 14.48 :) (hoppar över tiden där emellan, annars blir det en hel bok) :P
    De hjälpte till lite med sugklocka alldeles på slutet (min livmoder var trött för jag fick hålla emot krystvärkar i 6-7 timmar eftersom jag inte var helt öppen). Som ett resultat av det hade dottern lite för hög sänka och vi fick spendera 4 nätter på sjukhuset. 2 på bb först och sen pga platsbrist så fick vi flytta till neo i 2 nätter..

    Iallafall, lycka till! Ut kommer han alltid ;)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren och vad härligt att läsa om er förlossningsupplevelse. Det inger ju lite hopp såklart att det faktiskt kan sätta igång, även om jag inte riktigt har det i tankarna längre.

      Tack också för omtanken angående Cytotec men jag är nästan säker på att det inte är det som används nu vid igångsättningen. Vad jag har förstått så är Cytotec tabletter men den typen av igångsättning (med tabletter) används inte alls där vi ska föda utan det är en gel som kletas på om man nu är helt omogen. Jag försökte hitta information om vad gelen heter som används men jag hittade inte så jag ska dubbelkolla och fråga på förlossningen vad det är för gel så att man inte råkar få något sådant.

      För övrigt undrar jag inte om jag fick Cytotec när Lilly föddes. Det var nämligen en tabletter. Kan ju hända att det var något annat också (hoppas) men jag har verkligen ingen koll för i ärlighetens namn ville jag bara få det hela överstökat och jag räknade kallt med att personalen hade koll på vad de gjorde. Det gick ju bra i vilket fall där så det var ju bra men jag har hört mycket kring Cytotec och förstår inte alls varför man inte plockat bort det för länge sedan, överallt!

      Radera
    2. PS, lyckades precis läsa mig till att man INTE använder Cytotec här i Göteborg. Så nu kan jag vara lugn och slipper oroa mig för det :)

      Radera