Hej

fredag 15 november 2013

Storlekar

Ja, när vi nu ändå pratar om storlekar så måste jag säga att lite knepigt är det. Vi har ju fått låna en hel del kläder i massa olika storlekar och märken och jag blir inte klok. Vissa strl 56 är exempelvis lika små, eller mindre än vissa i strl 50.

Jag hade tänkt sortera lite och lägga undan det som vi har i strl 68 och uppåt för jag tänker mig att det inte kan användas på ett bra tag och det är onödigt att det ligger och tar upp plats i lillens redan lite trånga byrå. Men jag vågar inte bara titta på strl för då är jag rädd att jag kanske lägger undan saker som sedan är för små när jag ska använda dem.

Inte för att jag är väldigt lat eller så men lite jobbigt tycker jag ändå att det är att behöva mäta och jämföra varenda litet plagg för att bestämma vilken hög de ska sorteras i.

Från vänster: strl 56 från H&M, strl 50 från Lindex och strl 50 från Newbie.
Strl 56 är ju helt klart minst och sedan är det enorm skillnad på byxorna som båda har strl 50.
Så himla märkligt och knasigt. Underlättar inte för en oerfaren som mig :)
Ni som har/har haft bebisar, vad anser ni om storlekar? Finns det något märke som generellt är väldigt litet i storleken eller som är väldigt stort? Vilket märke är mest "rätt" i sin strl? Vi har kläder från både Ullared, H&M, Lindex, Newbie, Next och lite annat.

Uppdatering
Jag insåg just att det kanske är meningen att vika ner alla muddarna vid magen och fötterna. Det gjorde helt plötsligt att byxorna i strl 50 faktiskt blev mindre än de i strl 56. SMART Isabel.
Dock skiljer det fortfarande mycket mellan byxorna i samma storlek så jag är fortfarande lite förvirrad!

3 kommentarer:

  1. Det är jätteskillnad på storlekar! Det är helt enkelt bara att prova. Lindex brukar ha ganska stora kläder men korta armar. H&M tycker jag ofta har små storlekar och polarn o pyret är stora! Name it har långsmala kläder och Kappahl är väl något mitt i mellan :) men detta är absolut ingen regel utan det kan variera. Min grabb är 68 cm lång nu och har en fleecetröja från H&M i storlek 80, hur knäppt är inte det?

    SvaraRadera
  2. Håller med som skrives över. Men storlek 68 kanske behövs snarare än du tror ^^ 68 börja zack använda när han var 3 månader och då börja han på 44 :P Nu börjar han ha 74 och är 5 månader!! Tiden bara rusar förbi men bra att lägga undan ändå tar upp så mycket plats annars :P

    SvaraRadera
  3. Jag håller också med Moa. På pricken. HM skulle jag nästan vilja bojkotta för jag köpte en hel del kläder i 50 och 56. De kunde min dotter ha en till två ggr sen hade hon vuxit ur dem allihopa. Name it tycker jag om, många av deras bodysar har härlig kvalité. Men har man en bebis som är go och rund så är det lite trögt att få på kläderna och det är nog inte så skönt för barnet.
    Mina favoriter är Gap (åker någon du känner till England så passa på och köp, underbara storlekar som barnen kan ha länge, bra kvalité och relativt billiga), Newbie och kläder från Lindex.

    SvaraRadera