Hej

måndag 11 november 2013

Packa BB-väskan

När Mattias kom hem från jobbet föreslog jag att vi så smått skulle börja kika på vad vi ville ta med till lillen inför BB-vistelsen och hemgång. Vi satt ner och försökte hitta lite bodys och byxor i små storlekar som faktiskt passar ihop och jag måste erkänna att det hela kändes väldigt neutralt med vitt/grått och beige. Nåja, det är ju nog så fint men jag insåg att vi inte har mycket som matchar i storlek 50/56. Inte för att bebisen bryr sig såklart men ändå. Jag tycker det är kul med lite färg och samtidigt inte se ut som en clown.

Okej, vi tänkte i alla fall att bebisen nog inte kommer ha så mycket användning för massa kläder. Dels räknar vi ju inte med att stanna på BB mer än några dagar (kanske 2-3 eller så?) och vad jag förstått så är det ändå mycket hud mot hud som gäller och då behövs ju inte massa kläder. Men jag antar att vi kommer få besök av både mina och Mattias föräldrar och kanske något utav våra syskon också och då kanske man vill sätta på bebisen kläder. Sedan behövs ju såklart något när vi åker hem också.

Vad och hur mycket stoppade ni ner i bebisen BB-väska?

Sedan till oss känns det lite lättare. Jag lär ju glida omkring i sjukhusrock samt nättrosa, så det problemet är nog löst. Mattias kanske mer kommer ha sina egna kläder men typ mjukiskläder som är skönt att vistas i. Jag tänkte nog för övrigt ta med mig mjukisbyxor/leggins till mig själv också så jag har något jag kan ha på mig om vi får besök och när vi ska åka hem.

I övrigt tänkte vi ta med tofflor till oss båda, mjukt toalettpapper, amningsinlägg, amningskudde och så alla andra självklara saker som kamera, legitimation, necessär och lite smått och gott som vi vill ha med så som godis, dator, böcker eller vad det nu kan vara!

Men jag är jättenyfiken på att få höra vad och hur mycket ni hade med till er själva? Det kan ju vara saker som jag inte alls tänkt på. Nu bor vi bara typ 20 min från sjukhuset så det är ju bara för Mattias att åka hem om vi skulle behöva något men det kan ju ändå vara skönt att slippa åka hem i onödan när man hellre vill vara tillsammans och gosa med en liten nyfödd bebis!

9 kommentarer:

  1. Här är några tips :)
    Nagelfil både till sig själv och till bebis
    Filt till dig själv
    Badring eller något bekvämt att sitta på för att skona svanskotan efter förlossning
    Ammningslinnen (Lindex har bra)

    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen, men har de inte filtar på sjukhusen? Men det kanske är om man vill ha någon väldigt speciell då?

      Amningslinnen måste jag definitivt köpa. Har inget amningsvänligt än så länge och det kan ju vara skönt att slippa dra upp hela tröjan och visa magen :)

      Radera
  2. Man blöder lätt igenom så mitt tips är att ta med mer än ett par leggings/mjukis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag packar nog ner några par. Används de inte så är det ju ingen fara med att de ligger i väskan ;)

      Radera
  3. Tyckte det var skönt med en liten fleece filt som var sin egen, bra att lägga lite över sig vid ammning och som man kan lägga som stöd för ryggen, sjukhussäng= obekväm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är sant. Fy för sjukhussängar. Hörde att man inte ens fick kuddar på något BB utan de hade bara fått handdukar/filt att rulla ihop. Riktigt dåligt tycker jag och jag hoppas verkligen INTE det är så där jag ska vistas. I så fall får mannen åka hem och hämta kudde så att man åtminstone kan vila lite trots obekväma sängar.

      Radera
  4. Vi hade inga kläder på Anton förrän vi åkte hem, låg hud mot hud hela tiden. Man får inte ta emot besök på Bb utan får gå ut till något besöksrum så vi väntade med besök tills vi kom hem, tycker det var rätt skönt att få några dagar på sig med amning osv. Rekommenderar också Lindex amningslinnen. Behövs ingen bh under till en början. Sedan är amnings-bh från carriwell suverän!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis, man får gå ner till typ "Lobbyn" om man vill ha besök. Och eftersom att det är vårt första barn och dessutom mina föräldrars första barnbarn är jag rätt säker på att vi inte kommer kunna hålla nära familj borta (om de nu inte skulle vara sjuka för då får de såklart inte komma). Alla är ju så nyfikna på plutten. Men det kommer antagligen inte behövas mycket kläder i alla fall. Något litet bara om man nu får besök och att ha på sig när man åker hem som sagt :)

      Jag har två amningsbehåar från H&M tror jag det var som jag faktiskt använt i kanske 10 veckor eller något redan. Jag växte liksom ur mina vanliga behåar så jag köpte amningsbh på en gång. Det kan ju gott hända att de sedan inte heller kommer passa i storleken om brösten växer mycket (men jag tog en bh som var lite stor så jag hoppas det ska bli okej). Men tack för tipset om annan bh. Lär ändå behövas fler.

      Och jag ska nog kika in Lindex för det är fler som sagt att de har bra amningslinnen.

      Radera
  5. Jag har tyckt att det varit mysigt att ha en egen filt till bebisen. Att den där första filten man bäddar in sin bebis i faktiskt är något man får ta med sig hem sen! :) Alla tre barnen har sina egna BB-filtar

    SvaraRadera