Hej

torsdag 17 oktober 2013

När kommer han?

Ja, idag är det exakt 7 veckor kvar till beräknad förlossning. Har börjat fundera mycket på vilken dag han verkligen i slutändan väljer att komma ut på. I princip kan det ju bli när som helst, man vet ju aldrig. Än så länge dröjer det väl ett par veckor men min bror exempelvis är född en månad för tidigt och när jag tänker på det så känns det inte helt ovanligt med bebisar som föds en månad för tidigt. Om det nu skulle ske så är det ju bara 3 veckor kvar. Då blev det helt plötsligt VÄLDIGT snart.

Okej, det kanske är lite överdrivet att tänka så men vi kommer nog ändå försöka att ha fått ordning på spjälsäng, skötbord och allt det där en månad innan ut ifall att. Sedan kanske det inte blir bebis förrän om 9-10 veckor ändå, vi får helt enkelt se.

Jag tänker i alla fall att det börjar bli dags att göra en liten gissalista här på bloggen. Blir kul att se om någon lyckas pricka in rätt datum och det lite som en nedräkning för min del också att få kryssa för datum efter datum som vi antagligen passerar ;)

Jag har tyvärr inte mycket information att komma med från oss föräldrar. Jag är adopterad och har inga sådana uppgifter om mig själv och Mattias har ingen aning, men jag tror han var ett par dagar sen.

Beräknad förlossning är 5 december.

Mattias tror att han kommer den 27 november och jag hoppas verkligen att han har rätt, sådär lagom drygt en vecka för tidigt.
Själv tror jag på den 20 december. Jag vågar nog helt enkelt inte hoppas på att han kommer tidigare. Jag tror jag kommer gå över 2 veckor och sedan få bli igångsatt.

Vad tror ni?


25 kommentarer:

  1. I göteborg sätts man igång 3 veckor över beräknat bara så du vet :) /jessiwill

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske är det nya regler nu men efter 2 veckor får man tydligen välja om man vill bli igångsatt eller gå en vecka till. Efter 3 veckor blir man igångsatt hur som helst. Det sa min barnmorska iaf så jag hoppas hon vet vad hon pratar om ;) Jag tycker det räcker med 2 veckor över tiden, sedan vill jag bli igångsatt :)

      Radera
  2. Jasså? :) va skönt att det är ändrat nu då. Sep12 när jag födde Leon så var det 3 :/ jag blev dock igångsatt 2 veckor innan bf med honom men gick över 10 dagar med william.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Göteborg har väl i princip varit ensamma i Sverige med att låta kvinnor gå så mycket över tiden så jag tycker det är jättebra om det ändrats nu. Men det verkar vara nytt för i år så det är nog därför det fortfarande var 3 veckor när Leon kom :)

      Radera
  3. Jag gissar på 20:de december! Min minsting föddes då så därav min gissning ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då gissar vi samma dag då :) men jag hoppas ändå vi har fel för annars får jag gå mycket över tiden :)

      Radera
  4. Jag gissar att er lille prins kommer se dagen ljus den 17 december :)
    Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir så kul att se om någon har rätt :)

      Radera
  5. 10 december, på nobeldagen! Och när jag tänker efter är det ju faktiskt min namnsdag då också, så det blir ett bra datum att födas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, nobeldagen hade varit ett bra datum att titta ut på tycker jag med. Klingar så fint ;)

      Radera
  6. Svar
    1. Det låter trevligt. Hoppas du har rätt ;)

      Radera
  7. Jag gissar på den 13:e december :)

    SvaraRadera
  8. 7 december gissar jag! :)

    SvaraRadera
  9. Gissar på den 11 december :) blir början på ett roligt personnr! 13-12-11 ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var ju ett bra datum. Lät coolt ;)

      Radera
  10. Gissar på 15e december :) enligt statistiken går en förstföderska oftast över +10 dagar, jag var en utav dem :) /jessiwill

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande att se vilket datum det blir tillslut :)

      Radera
  11. Men gud förlåt mig, nu tänkte jag mig inte för. Lilly ♡ jag hoppas du förstår vad jag menar. Kram jessiwill

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår vad du menar :) Har frågat barnmorskan om min förlossning kommer påverkas eller inte med tanke på Lilly och hon sa att det kan vara så att den påverkas eftersom att jag ändå gått igenom processen förut och att kroppen kan känna igen det. Så har jag tur så banade Lilly väg för sin lillebror och hjälper till så att förlossningen kommer igång både tidigare och inte tar lika lång tid.

      Men det kan lika gärna bli så att kroppen inte alls fattar att jag gjort detta förut och helt enkelt får samma förlopp som vilken förstföderska som helst. Vi får helt enkelt se :)

      Radera
  12. Jag gissar på självaste bf! En punktlig bebis helt enkelt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade känts helt okej för min del ;)

      Radera
  13. Jag gissar på 3e december, min lilla son Ralf föddes två dagar för tidigt o även min bästa väns lilla dotter. 2 dagar innan är alldeles utmärkt!! :)

    SvaraRadera