Hej

onsdag 9 oktober 2013

Lite inköpsfunderingar


Det finns 2 saker som jag har tänkt köpa men som jag undrar lite över. Kanske har någon här något tips eller fundering.

Det första är en amningskudde. Var på babyproffsen igår och insåg helt plötsligt att det inte bara finns en modell. Det fanns typ 4-5 stycken olika. En var liten, en var mellanstor, en jättestor, en annan hade två olika ändar osv. Hur ska man tänka här nu då? Liten eller stor kudde? Spelar formen någon roll? Vissa verkar gå mer runt medan andra är mer hästskoformade.

Det andra är en bärsjal. Jag har länge varit väldigt inne på att köpa en bärsjal. Det känns viktigt för mig att det är just en sjal och inte en sele. Dels rent ergonomiskt då sjalen verkar mycket bättre för min rygg men också för att sjal ser så himla mysigt ut för både mamma och bebis. De ligger så ombonat. MEN, det finns ju typ 754 olika modeller. Vilken ska man välja?


Kudde med olika ändar

Kudde som går hela vägen runt

Bananformad kudde



10 kommentarer:

  1. Jag har två amningskuddar (bananform) och har inte använt någon av dem. Jag använder faktiskt en helt vanlig kudde som stöd under armen på den sidan jag ammar. Det funkar bäst för mig. Har ingen erfarenhet av börsjal men jag har en sele, babybjörn one. Den har jag använt hur mycket som helst. Ovärderlig när man ska till tvättstugan t. ex. Min kompis har en bärsjal från minimundus som hon var nöjd med men när hennes dotter var 3 mån bytte hon till sele för då vill bebisen titta runt lite mer. Jag bor också i Göteborg. Om du vill kan du få en av mina amningskuddar och prova med. Om du inte gillar den kan den kastas :)

    SvaraRadera
  2. Ja, jag har ingen erfarenhet av kuddar jag heller, men min barnmorska sa att det var något hon tycker man bör införskaffa just eftersom man ammar så mycket. En vanlig kudde kan ju förstås duga lika bra men det är nog viktigt med något form av stöd för rygg/axlar. Vad gulligt om jag kunde få prova med din kudde, det gör jag jättegärna.

    Vi har redan en sele, som vi har fått låna. Jag tror det är en ergonomisk sele av något slag och den verkar rätt bra. Men jag tror den var från 3 månader och uppåt. Så jag vill gärna ha något för de allra minsta också och då föredrar jag nog en sjal så det blir lite ombonat och gott :)

    SvaraRadera
  3. Vad gäller sjalar så kan du läsa massor och få tips på vad du kan välja mellan på http://www.sjalbarn.se/ =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt varit inne där lite förut och kikat. Men det fanns så mycket information så det blev nästan lite för mycket. Men tack för tipset, ska ge sidan ett till försök :)

      Radera
  4. Vi har en tricot slen. Jättenöjd. En lång elastisk sjal. Du kan bära bebisen på olika sätt så du kan ha den länge.

    Som amningskudde har vi den med olika ändar. Jag har den "tunna" änden bakom ryggen och det avlastar jättebra. Ett annat plus med den är att sen när bebisen lärt sig sitta så kan man ha den runt hela bebisen så när/om bebisen tippar över åt något håll så tar kudden emot :)

    Lite tankar från mig :)

    //Stina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, den sjalen har jag hört lite om. Tittade på bilder och den verkar ju relativt lätt att ha att göra med också. Inga komplicerade knytningar och bebisen verkar sitta bra. Vi får se vad det blir för en :)

      Tack också för infon om kudden. Bra saker att tänka på.

      Radera
  5. Precis de två sakerna som jag ångrar lite i efterhand att vi inte köpte ;) men får bli om det blir ett barn till i framtiden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, osis för er men "trevligt" för mig att höra att det var saker du saknade. Då känns det ännu mer värt det att leta runt lite :)

      Radera
  6. Har ammat båda mina barn, min yngsta ammar jag fortfarande (14 månader) och har faktiskt aldrig fattat detts med amningskudde, why liksom? Man har ju sina armar ;)

    SvaraRadera
  7. Jag hade en amningskudde från Rätt start med laban på och den gick hela vägen runt. Jag älskade amningskudden och var väldigt nöjd med modellen, har dock inte provat någon annan modell :)

    Jag har en Babyblonia BB-tai och är väldigt nöjd. Den är mysigt och väldigt lätt att knyta eftersom det är en stor fyrkant med tygremsor att knyta istället för ett stort tygstycke.

    SvaraRadera