Hej

onsdag 11 september 2013

Inköp

Jag trodde nog jag skulle vara en av de mammorna som hade allt förberett inför bebis ankomst långt i förväg. Sanningen är den totala motsatsen. Inser, med lite halvpanik, att vi i princip inte köpt någonting.

Okej, vagn, säng och babysitter har vi (det har vi fått låna) och lite småkläder har vi köpt också. Även någon filt och lite olika åkpåsar som vi fått. That's it. I klädväg kommer vi nog dock inte köpa mer faktiskt, jo en overall är jag på jakt efter. Men min svägerska har två pojkar så jag ska få gå igenom alla deras gamla kläder och låna vad jag vill. Känns jättebra och praktiskt av flera olika anledningar, så småttingkläderna är fixade. Dessutom kommer vi säkert få en del. En vintermössa också ifs, om inte svägerskan har på lager ;)

Alla amningsgrejer som behövs till mig kommer vi inte köpa förrän i slutet, bara jobbigt att ha liggandes hemma. Detsamma gäller småsaker till bebisen som blöjor med tillbehör, salvor osv.

Vad gäller ersättning/nappflaskor kommer vi nog strunta i det till att börja med. Jag vill jättegärna amma och kommer kämpa för att få det att fungera. Skulle det sedan mot all förmodan inte göra det så tar vi det då. Känns bara lite onödigt att lägga pengar på saker som kanske aldrig används.

Babyskyddet kommer vi hyra från sjukhuset i samband med förlossningen. Jättebra lösning tycker vi för då vet vi att skyddet är krocktestat och godkänt. Sedan när bebisen växer ur skyddet lämnar man bara tillbaka det så slipper det stå och samla damm och ta upp plats. Dessutom tycker jag att 400 kr är ett grymt bra pris för att få hyra i 9 månader. De skydd som hyrs ut kostar annars 1300 kr att köpa i butik.

Det stora egentligen som jag kommer att tänka på direkt sådär som vi behöver är en byrå och ett skötbord med tillbehör samt en skötväska av något slag. Har också tänkt på lite andra saker som för visso inte är livsnödvändigt men kanske ändå trevligt att ha, så som babygym, bärsjal, badbalja och eventuellt något babynest eller babykorg som går att flytta med runt i lägenheten.

och just det ja, täcke, kudde och lite sängkläder också samt en babytermometer och annat småpill så som nagelkit och nappar.
Alltså jag vet inte om jag är väldigt naiv just nu, men jag svårt att komma på fler saker som vi ska införskaffa. Visst finns det en miljon saker som man skulle kunna köpa men vårt utrymme här i lägenheten är ganska begränsat så massa onödiga saker får faktiskt vänta tills vi har flyttat.

Märker att även om det kanske inte är jättemycket stora saker som vi måste köpa in så är det nog ändå dags att börja fylla på här hemma med resterande saker. Är nog rätt skönt om allt är klart i alla fall några veckor innan BF. Man vet ju inte riktigt när förlossningen väljer att sätta igång :)

Vilka saker skulle ni inte velat klara er utan den där första tiden? och vilka saker var väldigt onödigt?

5 kommentarer:

  1. Amningskudde kan jag verkligen rekommendera för att inte riskera få så ont i handlederna som jag fick... Sedan den lilla babykorgen kom väl till användning. Han var alldeles för liten för spjälsängen =)

    Funkar dock att bara köpa babynest, vilket jag kom på mycket senare efter att ha blivit trött på att ha honom sparkandes i sängen. Med babynestet blev Neo mycket lugnare och vi fick sova så mycket bättre.

    Så här i efterhand är baby björn guld värd för oss, men det är just för att vi fått en sådan aktiv utomhusbebis som inte ville ligga i vagnen de första två månaderna. I början var vi tvungna att vänta tills han vägde 3,5 kg innan baby björnen kunde användas, så det blev rätt mycket bära i famnen.

    Jag tror det är rätt bra att avvakta med sådant som man kanske känner är onödigt. Man lär sig allt eftersom vad som är bra för bebisen, beroende på personligheten =) Finns ju bebisar som avskyr bärsele, men vi skulle inte klarat oss utan den.

    SvaraRadera
  2. Purelansalva är bra till bröstvårtorna de första dagarna om man ammar. Nursingpads att lägga i bh:n då man läcker en del. Bebisen behöver inte så mycket i början. Bra att ha i skötväskan är våtservetter och engångsunderlägg. Det mest onödiga vi köpte var massvis med pjamasar i små storlekar. I början behöver man byta blöja även på natten och det är rätt jobbigt att krångla ut de små benen. :)

    SvaraRadera
  3. Babysitter, babynest, babygym och bärsjal är några saker jag inte velat vara utan. Men det funkar fint att köpa saker efterhand när man märker att behovet finns :)

    SvaraRadera
  4. Babynest eller Mjuklift! Vi hade mjuklift och det var toppen, z sov i den på natten mellan oss så jag kunde sova ifred samtidigt ha honom väldigt nära. Napp! Babygym använder vi dagligen! Det är toppen!

    Svårt att veta innan vad man kommer använda, det någon annan använder mycket har vi använt lite :P Köpte alla amninggrejer som finns, pump,kudde,amningsnappar, salva oh så liknade men sen fungerade ju inte amningen :P Vi har inte använt vår babybjön heller :P Dock har vi en babygynga som är jätte bra :)

    SvaraRadera
  5. Bärselen hade jag inte klarat mig utan! Vi har en ergobaby som varit (och fortfarande är) helt underbar! Perfekt när hon haft svårt att sova, haft ont i magen eller bara vill vara nära.
    Även babysittern har varit guld värd! :)

    SvaraRadera