Hej

tisdag 10 september 2013

Bröstförändringar

Visste inte riktigt vilken rubrik jag skulle sätta på det här inlägget. Men det handlar i alla fall om bröstens förändringar under graviditeten/amning.

Man hör ju så himla mycket i början av graviditeten om hur ömma bröst många får och hur de växer enormt och förändras massa. Sedan någon gång runt mitten av graviditeten (eller kanske lite senare) så är det ju många som kanske läcker lite mjölk.

För min del så har jag hela tiden tänkt att det inte alls stämmer på mig. Jag hade inte alls ömma bröst i början, kanske yttepyttelite, men inte så som man hör. Förändrades tyckte jag inte heller att de gjorde och någon mjölk har jag absolut inte sett skymten av.

MEN, för ett par dagar sedan upptäckte jag att det kanske börjar hända grejer även med mig. Vips insåg jag att jag faktiskt börjar växa ur mina BHar. Hjälp! Det var jag inte riktigt beredd på. Men helt klart sitter de inte riktigt bra längre. Jag behöver mer stöd ut mot armhålorna och jag behöver nog större omkrets också för den delen.

Så, hur ska man tänka nu då? Jag behöver alltså onekligen inom kort köpa ny BH men hur ska jag tänka? Är det lika bra att köpa amningsBH på en gång? Jag menar, det är ju inte direkt gratis med BH och lite surt känns det att köpa några vanliga som bara används i några veckor. Samtidigt, om jag nu ska köpa amningsBH, hur i hela friden ska jag veta vilken storlek jag bör ta? Många säger ju att brösten växer sig gigantiska när mjölken väl runnit till EFTER förlossningen.

Hur gjorde ni och hur skulle ni tänka i min situation?

7 kommentarer:

  1. Det jag har läst till mig är att du inte borde ha bygel överhuvudtaget eftersom bröstvävnaden måste få växa obehindrat när du är gravid. Och jag skulle nog skaffa amningsbh.
    Läs lite på feminint.se De har BH-utprovningar och bra tips på sin hemsida. (Nu vet jag ju inte vilken stad du bor i men utprovningen är ju gratis och sånt måste ju finnas i fler städer)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, det där med bygelBH har jag aldrig hört. Får ta och läsa på lite om det då. Tack för tipset om hemsidan, ska kolla upp den också :)

      Radera
  2. Köp inte på dig massa amningsbh:ar förrän efter förlossningen och då först när mjölken runnit till. Mina bröst blev inte så stora under graviditeten (bara mer hängiga) men nu är de GIGANTISKA! Jag köpte bara mjuka sköna amningsbhar som påminner om sportbh i slutet på graviditeten. Sen gick jag lös på Lindex och H&M:s amningsbh:ar som har lite vadd i sig och faktiskt gör tuttarna rätt fina =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tips. Jag får väl försöka hitta något väldigt billigt att ha under tiden nu då, fram till förlossningen. Jag misstänkte som sagt att det skulle hända mest grejer efter förlossningen, men det är ju så himla svårt att veta. Dessutom är man ju som sagt inte gjord av pengar så det känns tråkigt att köpa för mycket som man sedan inte använder. Samtidigt som jag ju inte direkt kan gå utan BH heller i 12 veckor ;)

      Radera
  3. Jag köpte faktiskt en ny "vanlig" bh typ mot slutet av min graviditet. Var liksom tvungen. (Hade inte lust att gå bh-lös) ;)
    Hittade en på rea, så rekommenderar att kolla in det! Om man inte är så kräsen så kan man ju också hitta vanliga t-shirt-bhar på lindex eller typ cubus för 150-200 kr, blir ju inte så fasligt dyrt. (På cubus har de faktiskt 25 % på underkläder nu hehe)
    Några dagar innan förlossning började jag använda mina amningsbhar. Köpte två-pack från lindex. Vanliga enkla i tunt tyg. Brösten blir ju inte vackrare men bättre än inget. Köpte en strl större i kupan bara (eftersom materialet var ganska elastiskt) Det var mycket skönare och så slapp man de där hårda byglarna.

    När mjölken rann till så använde jag inte ens någon bh. Räckte med ett tajtare linne. Hade varit tortyr att ens försöka klämma ner brösten i en bh då! :)
    När sen amningen kom igång och jag visste vilken storlek jag hade så köpte jag en amningsbh från hm också. Den kändes som en vanlig bh :) Vadderad fast utan bygel.

    Hoppas du hittar en lösning.. det är mycket att tänka på! :)

    SvaraRadera
  4. Mitt tips är att du skaffar dig mjuka och sköna bh:ar med eller utan amningsfunktion kan du bestämma själv. Det viktigaste är att de sitter skönt när du provar ut dem och om du bestämmer dig för att köpa en amningsbh försök köpa en som är stretchig i tyget och kan expandera med brösten efter förlossningen och inga byglar på en amningsbh!

    Överlag brukar jag rekommendera att vänta med att köpa amningsbh just för att det är svårt att veta vilken storlek man behöver efter förlossningen men känn efter hur du vill göra. :)

    Amning är en del av mitt expertisområde om man säger så, så du är välkommen att fråga! ;)

    PS. Jo förresten, att brösten inte varit jätte ömma eller att du inte har mjölk som rinner till behöver du inte oroa dig för (om du nu har funderat över det). Det är fullt normalt att det varierar mycket från kvinna till kvinna. För vissa förändras knappt brösten alls, utvändigt då vill säga. ;) Inne i brösten händer massor som man inte kan se! DS.

    SvaraRadera
  5. Jag fick gigantiska bröst när mjölken rann till och hade bara amningslinne på mig då. Sedan när mjölken ställt in sig så blev brösten ungefär samma storlek som i slutet av graviditeten. Jag köpte jättebra amningsbh från boob design.

    SvaraRadera