Hej

torsdag 15 augusti 2013

Vinteroverall

Klädfunderingar till bebisen fortsätter hela tiden att mala i mitt huvud och nu har jag övergått till att fundera mycket över det här med overall. Det börjar ju så smått komma ut i butikerna nu och jag tänker väl inte vara sen med att köpa en om jag hittar en modell som jag verkligen gillar.

Så hur ska jag egentligen tänka? Dels vet vi ju inte exakt när bebisen föds, det kan ju lika gärna bli i mitten av november som i slutet av december. Och vad han väger/hur lång han är blir ju också en överraskning. Dessutom hur snabbt de växer är ju också olika.

Vad jag förstått är det vissa bebisar som har storlek 50 i många veckor medan andra har den storleken bara någon vecka eller inte alls. Därför är det ju svårt att veta hur många storlekar vår lille kommer plöja under den lite kallare årstiden.


Hur ska man tänka? Köpa en overall som är så stor så att den funkar hela säsongen men således antagligen är galet stor precis i början? Eller köpa en något mindre storlek med vetskapen om att man antagligen kommer behöva köpa större innan säsongen är över? Jag funderar också på hur mycket en overall kommer användas i början? Givetvis vet vi ju inte när han kommer till världen men jag räknar ändå med att gå över tiden lite så att han kanske kommer någon gång i mitten av december. Antagligen kommer det vara svinkallt då och jag kommer väl inte direkt vara i mitt livs bästa form så jag tror väl inte det blir långa sköna turer med vagnen i början direkt. Givetvis kommer vi ju behöva ta oss ut ibland så någon form av overall kommer ju ändå vara nödvändigt, men vilken storlek är att föredra? och vilken typ av overall är bra när det är som kallast? Funkar fleece eller behöver man ha något varmare som typ dun eller liknande?

/Archive/05_Enlarged_888x888px/00_Main_image/7310016685096.jpg
Overall från Polarn o Pyret

12 kommentarer:

  1. Vår son föddes 11 januari och det var snö och kallt. Vi köpte overall men den använde vi knappt. I vagnen hade vi en åkpåse och då behövdes ingen overall. Bara att lägga ner bebisen med vanliga kläder. Det kändes lite, men han blev aldrig kall, höll värmen jättebra. (Senare på våren bytte vi åkpåsen mot overall och varm filt. Det funkade också. Då hade vi en stor ärvd overall i stl 68)
    När vi skulle iväg med bilen skippade vi overallen i babyskyddet eftersom vi tyckte att det blev så knöligt. Istället bakade vi in honom i en varm filt. Och så långa sträckor är det ju inte man är ute. Typ hemifrån och in i bilen och sedan från bilen och dit man ska. Så egentligen behövs ingen overall men det kan ju ändå vara skönt att ha? Vi hade 56 på vår. Den var gigantisk på bb men funkade ändå.
    Jenny
    Jennyspysventil.wordpress.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kanske är det inte lika nödvändigt i vagnen där man har åkpåse, filtar och grejer. Men jag tänker ändå att det känns lite kallt utan, he he!

      Angående i bilen så har jag faktiskt hört att man ska ha på så lite kläder som möjligt och hellre filtar utanpå bältet för bästa möjliga skydd. Men åter igen känner jag att vi nog inte kan låta honom vara helt utan overall i bilen. Främst till och från bilen. Vi bor i lgh och kan inte parkera precis utanför dörren och det skulle bli svinkallt även om jag hade filt runt. Sedan tänker jag också på att det tar ett tag på att få upp värmen i bilen på vintern. Men jag kanske är nojig. De klarar kanske mer än vad man tror ;)

      Jag har också funderat på storlek 56 för det gör ju inget att den är lite stor när man åker från BB tycker jag.

      Tack för svaret :)

      Radera
  2. Hej! Vår son är född i Dec-12 , vi var inte ute så jättemycket med vagnen i början eftersom det var så kallt.Jag tyckte att det räckte med en fleeceoverall ,de ligger ju nedbäddade i åkpåse också. Han vägde 4,1 kg och det var strl 56 på den,fick köpa en ny sedan i strl 62.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tänker ju också att man kanske inte är ute jättemycket i början men ibland går man ju ändå såklart ut och framför allt när de inte ligger i vagnen så känns det som att de behöver overall på sig. Tack för kommentaren :)

      Radera
  3. Mitt tips är att köpa på kläder second hand på ex tradera, billigare och så har alla kemikalier tvättats ur plaggen :) Tar inte emot lika mycket om man skulle behöva köpa nytt efter någon månad. Vår bebis är beräknad till 11 januari, jag köpte en sån fleeceoverall fast grå på tradera i strl 56 för dryga hundringen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart tips :) Jag var faktiskt inne på tradera och kollade lite idag och det är nästan roligare för där hittar man kläder som är ett par år gamla och då blir man lite mer ensam om att ha plaggen. Vissa plagg har ju varenda unge i samma ålder. Dessutom som du säger angående kemikalierna och för att inte tala om prismässigt samt att det inte svider så att behöva köpa nytt.

      Radera
  4. Jag har inga barn eller någon erfarenhet alls egentligen av små bebisar, men när jag läser det här ser jag bara bilden av en liten bebis inbäddad i en stor overall framför mig. SÅ gulligt!

    Rent spontant tänker jag också att det är smartare att köpa en som är lite för stor i början så den håller hela säsongen sen. Det gör väl inte så mycket om den är för stor? Inte som att bebisen ska springa iväg och gympa så den måste kunna röra sig fritt ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tänker lite som du. Fast samtidigt får den ju inte vara fööör stor heller för då fyller den ju inte riktigt sin funktion så att säga. Jag tror vi köper en i storlek 56 och sedan kanske en till större om det skulle behövas. Vi vet ju inte riktigt hur mycket det kommer användas heller. Begagnat är bra också, så blir det inte så dyrt om man nu behöver köpa flera storlekar :)

      Radera
  5. Det är så fruktansvärt svårt med kläder då vi får i den årstiden vi år.
    Men vi kommer köra på en fleesoverall i st 60(om jag inte minns fel nu?!) eftersom det är smidigare i babyskyddet. I vagnen har vi en vinteråkpåse, även fast det känns lite så ska dem hålla värmen extremt bra. Så någon riktigt overall blir det inte fören nästkommande vinter. Nu i början blir det filtar, filtar och mer filtar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det himla svårt. Antingen menar du nog storlek 56 eller 62. Jag tror inte storlek 60 finns. Eller så har jag helt missat den storleken :) Efter en del tänkande tror jag vi införskaffar en i storlek 56 faktiskt. och så blir det massa filtar såklart.

      Radera
  6. Hade en tjockare och en tunnare overall i storlek 56 och de hade han från nyfödd även om de var lite stora tills han växte ur dem. Hade två olika så att jag kunde variera beroende på hur kallt det var. Jag fick den ena overallen av min farmor och den andra köpte jag på loppis, man kan fynda mycket fint begagnat. I vagnen hade jag dock en varm åkpåse så overall användes inte alltid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, jag tror faktiskt att det blir storlek 56 här också. Lite stort i början såklart men ändå okej och det borde ju räcka ett litet tag iaf. Sedan kanske man inte alltid använder heller om man har varm åkpåse som du säger. Vi får se, att köpa ny overall känns inte som det mest tråkiga i världen ;)

      Radera