Hej

torsdag 29 augusti 2013

Vecka 26

Nu springer veckorna fram i ruskig fart. Jag tycker nyss att jag gick in i vecka 26 och imorgon går jag in i vecka 27. Förlossningen närmar sig med stormsteg och innan vi vet ordet av det så kommer vi att ha en underbar färsk liten bebis att gosa med. Rätt ofta känns den tanken rätt överväldigande även om vi såklart längtar. Men en stor omställning kommer det ju att bli.

Jag börjar känna mer och mer hur jag har ett behov av att göra vårt hem lite mer bebisanpassat. Alltså, jag vill börja förbereda med att fixa med spjälsäng, skötbord, byrå och allting annat som vi behöver köpa in och få ordning på. Vi börjar prata mer och mer om hur livet med en nyfödd kommer bli och stundtals kan det också kännas väldigt överväldigande. Hur ska vi kunna tillgodose en helt ny människas alla behov? Och hur gör man egentligen med allt det praktiska som att amma, byta blöjor, bada och klä på bebisen?

Det är nästan lustigt hur osäker man kan känna sig ibland för jag är egentligen rätt övertygad om att det mesta bara kommer helt naturligt och så småningom lär man sig ju precis hur ens barn fungerar, för alla är ju olika. Men den här veckan har det i alla fall varit mycket sådana tankar.

Tröttheten tränger sig på och jag ser väldigt mycket fram emot att inte jobba mer. Exakt när det blir vet vi ju inte än, men inte tror jag att det dröjer så jättelänge till i alla fall. Jag sover gärna middag varje dag om det finns möjlighet. Ryggen känns mycket bättre, tack och lov, så förhoppningsvis håller den hösten ut ;)

I övrigt så är magen som en liten stundsboll för det mesta. Oj vilket liv det är där inne. Igår kväll var väl första gången Mattias kände på riktigt hur mycket han verkligen brukar sparka om dagarna. Han la handen på magen och vips så satte han igång och slutade inte på flera minuter. Han frågade mig nästan förvånat om det är normalt att han sparkar så himla mycket? Men det är det ju. Han brukar ha en period på morgonen, en mitt på dagen och en på kvällen när han kan hålla igång riktigt länge. Det är mysigt!

Den här veckan har vikten tagit ett rejält skutt uppåt. Nu ligger jag på +6,5 kg. Jag är inte förvånad det minsta för den här veckan har jag varit så galet sötsugen och inte har jag lagt band på mig själv heller. Men nu får jag faktiskt lugna ner mig lite och tänka på vad jag stoppar i mig för det går inte för sig att jag går upp 1,5 kg varje vecka fram till förlossningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar