Hej

torsdag 13 juni 2013

Vecka 15

Då var vi här, sista dagen i vecka 15. Tycker fortfarande att det känns så tokigt att tiden går så himla fort. Att vi redan går in i vecka 16 imorgon.

För det mesta mår jag prima nu för tiden och det är underbart. Känns som att jag inte riktigt förstått att jag mår bra igen för jag måst erkänna och säga att jag inte är den bästa på varken kost eller träning just nu. Jag lever fortfarande kvar lite i tänker att jag ska äta vad jag än känner för och får i mig och ta det lugnt på dagarna, ha ha. Men jag ska försöka sätta igång här snart med att tänka mer på kost och motion. Det är dags för det nu, så länge jag och kroppen ändå orkar hålla igång.

I övrigt tycker jag att det bubblar lite då och då i magen och ibland på kvällarna/morgnarna när jag ligger i sängen kan jag tycka att magen "hoppar till" lite. Så jag misstänker ju att det är lilla bebisen som gör entré även om jag fortfarande inte vågar säga att det är det till 100%, men 95% kanske ;)

Jag tycker att det spänner, drar och sticker ovanligt lite i magen och för ett par dagar blev jag lite orolig att ingenting hände alls. Nu känner jag ibland när jag ligger på rygg hur livmodern blir lite hård för en sekund för att sedan slappna av och så gör den så ett par gånger innan den helt somnar för natten :) Jag vet inte riktigt vad det är eller vad det innebär, men jag antar att det, precis som det mesta annat, är helt normalt.

Tycker mest att jag är tjock för tillfället och längtar tills det syns att det är en bebis jag väntar. Det känns som att folk ger mig blickar när jag är ute. De tror säkert att jag är jätteohälsosam som har ätit för mycket kakor. Jag skäms lite över det, tycker det är jobbigt.

Vecka 14+6
Vikten ligger på -0,5 kg nu. Så den börjar öka nu vilket känns bra. Men det är ju också ganska så naturligt eftersom jag inte kräks längre och eftersom att min aptit är bra igen. Jag har inte alls tänkt på det där med viktuppgång under graviditeten och det är inte alls något som jag bekymrar mig över heller. Men när jag nu tänker på det så vill jag helst inte gå upp mer än 15 kg. Sedan vet man ju aldrig hur det blir med vätska och liknande, men är det vätska så är det ju ingen fara för då försvinner det ju snabbt också. Vet en på mitt jobb som gick upp 40 kg under BÅDA sina graviditeter. Jag ryser bara jag tänker på det. För DET är mycket.

Nåväl, det behöver jag ju inte oroa mig för än på långa vägar. Det viktigaste är ju att bebisen kommer till oss och mår bra.

Annars händer det inte så mycket på bebisfronten här. Tycker att det varit väldigt "tyst" de senaste veckorna. Inga kramper, inga vidare känningar och inga problem. Ibland undrar man nästan om man verkligen är gravid?

2 kommentarer:

  1. Det låter som sammandragningar, livmodern övar sig hela graviditeten inför förlossningen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jahaaa. kände inte igen känslan för det känns inte riktigt som de sammandragningarna jagminns. Men det är kanske såhär det känns i början:)

      Radera