Hej

tisdag 18 juni 2013

Det där med namn

Vi har inte alls börjat prata om namn än. Tror nog inte ens vi har nämnt det en enda gång sedan jag fick reda på att jag var gravid i mars. När jag väntade Lilly pratade vi en hel del om namn och vi hittade några gemensamma namn som vi båda tyckte om. Tjejnamn tycker jag är busenkelt för det finns så många fina som jag tycker om, killnamn däremot mycket jag är svårt. Många av de killnamn som jag tycker om är dessutom "upptagna" av väldigt nära familj vilket gör att det känns just upptagna (Vet ju att det är helt okej att kusiner heter samma namn eller att barnet får samma namn som dennes farbror eller liknande. Men det känns bara lite tråkigt som om vi har dålig fantasi).

Dagarna innan Lilly föddes, när vi precis fått reda på att hon inte skulle överleva, så kändes helt plötsligt alla våra namn helt fel. Kanske var det för att vi liksom föreställt oss de namnen på en levande liten tjej.

Dagen innan hon kom så kände jag bara så starkt att hon skulle heta Lilly och Mattias tyckte det lät bra också. När hon kom så var det så självklart att just hon VAR vår Lilly. Jag förundras lite över hur plötsligt det bara poppade upp i mitt huvud, helt utan att jag tänkt på det namnet tidigare, men det var helt enkelt hennes namn.

Det här gången kommer vi inte bestämma namn innan. Antagligen kommer vi ha ett par favoriter men jag känner så starkt att jag behöver få möta barnet för att veta vem han/hon är. På något vis kanske det låter motsägelsefullt eftersom vi valde namn åt Lilly medan hon låg i magen. Men å andra sidan var det ju där, den sista dagen i magen, som vi faktiskt hade henne levande. Så det kändes ändå rätt att välja medan hon fortfarande var med oss på något vis.

Hur tänkte ni när ni väntade barn? Bestämde ni namn innan eller inte? och sist men inte minst, har ni några fina namnförslag?

10 kommentarer:

  1. Jag hade förslag men bestämde mig inte helt förrän Rex var några dagar gammal. Jag håller med om att tjejnamn är mycket lättare, hade Rex varit en tjej hade han nog hetat Cajsa-Stina :) Annars gillar jag Alfons väldigt mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rex har jag inte hört förut. Antar att det inte finns med på de 100 vanligaste namnen i Sverige iaf :) Hur kom du på det? Tack för lite tips på namn. Man blir ju så låst ibland i sina tankegångar så det är kul att höra lite nya namn.

      Radera
    2. Nej det är ovanligt, tror bara runt 200 heter det i Sverige :) Fick idén från en engelsk föräldratidning. Var väldigt kul att läsa dom föräldratidningarna då det skiljer sig en hel del från de svenska och då får man nya idéer :)

      Radera
  2. Olivia fick inte sitt nu förens hon var ca 3 veckor. Både jag och sambon var helt säkra på att vi väntade en pojk, så hade bestämt att han skulle heta Colin. Vi blev super förvånade när en flicka tittade ut och det enda flicknamnet vi hade var Nelly, vilket inte alls passade. Sambon gillar Agnes och Ronja medens jag gillar Clara och Olivia. Och set blev en liten Olivia :) nn är super svårt och tar en stund att vänja sig vid ett namn tkr jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fina namn :) Vad förvånad man skulle bli om man är inställd på ett kön och ut kommer det andra. Då kan jag tro att man bli osäker på namn. Visst är det häftigt ändå hur man tydligt kan se att vissa namn INTE passar?

      Radera
  3. Olivia fick inte sitt namn förens hon var ca tre veckor. Både sambon och jag var säkra på att det var en pojk och att han då skulle heta Colin. Vi blev väldigt förvånade när en liten flicka tittade ut! Hade Nelly som förslag men det kändes inte rätt. Sambon gillrade Agnes och Ronja och jag gillade Clara och Nike oxå. Men fick bli en liten Olivia :)

    SvaraRadera
  4. Zackarias fick sitt namn i v 20. Vi tittade på listor och jag hade bara några förslag och maken några andra. Vi gillade inte alls varandras förslag och till sist sa jag att det blir en Zackarias och efter någon vecka sa Linus att okej det blir en Zackarias. Om det varit en tjej hade det blivit Elise. Jag tycker det finns massor fina namn men när man väl skulle välja ett till sitt barn var det jätte svårt och jag kände inte riktigt att något passade :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det supersvårt. Precis som du säger så finns det massa fina namn men när det väl kommer till kritan så känns det som att inget är riktigt bra nog :) Men vi har åtminstone lyckats hitta några gemensamma namn som vi gillar, så sinom tid hittar vi väl något som passar vårt barn också :)

      Radera
  5. Vi bestämde oss för Emilio redan under graviditeten, men jag vägrade titta eller höra om andra som hette samma sak. Ville ju inte få upp något annat ansikte i huvudet när jag tänkte på vår bebis! Gillar ni gammeldagsa eller ovanligare namn? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väl kanske ganska bra att inte se för mycket runt omkring. Tyvärr så har man ju väääldigt lätt för att associera namn med personer och har man dåliga erfarenheter av en person blir det namnet helt enkelt inte fint.

      Vi gillar lite olika typer av namn. Dock är ingen av oss särskilt förtjust i "hittepånamn". Vill inte att barnen ska säga sitt namn och sedan få frågan "Vad sa du?" osv. Nymoderna namn som Tindra, Nova, Engla eller namn med väldigt knepiga stavningar som Cewhin (Kevin), Yulijah (Julia) etc är inte heller namn som finns med som alternativ för oss (okej, de sistnämnda handlar ju mer om stavning förstås men vi gillar helt enkelt inte för mycket konstigheter. För oss blir liksom inte namnet varken roligare eller mer unikt vad man än gör med det). Gillar vissa äldre namn som kommit tillbaka men långt ifrån alla. Även en del klassiska namn som funnits med i alla tider, men är inte intresserad av de flesta 80-90talsnamn som vi själva vuxit upp med (Sara, Maria, Anna, Magnus, Anton, Daniel).

      Ha ha, läser vad jag skriver och inser att jag inte har någon direkt aning om vad jag tycker om. Jag är väldigt blandad och maken har inte så mycket tankar alls kring namn ännu. Vi gjorde varsin lista här om dagen och han hade några namn som jag också hade på min lista, så vi får se. Kanske blir det något av de namnen.

      Tycker det känns lite jobbigt nästan att behöva hitta det "perfekta" namnet till sitt barn. Man ska ju inte bara tycka att det är ett fint namn nu. Det ska ju funka med efternamn, genom alla stadier i livet, gärna internationellt och PASSA barnet också. Plus att man såklart ska gilla namnet och veta att man ska orka säga det en miljon gånger utan att tröttna.

      Usch vad svårt det är. Tur att vi har lite tid på oss :)
      Hur kom ni på Emilio? Hade ni andra förslag?

      Radera