Hej

måndag 13 maj 2013

Barnvisor

Här om dagen skulle M "natta" mig (ja, jag blir ynklig när jag är sjuk). Han satt bredvid mig i sängen och kliade mig lite på armen. Så frågade han om han ville att jag skulle sjunga en sång och det ville jag. Gång på gång påblrjade han en barnvisa men efter en mening eller två kom han inte på resten. Efter många snuttar gav jag upp och bad honom sluta för det blev inte det minsta rofyllt att lyssna som om man zappade på en radio. ha ha.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEid0_6ofNRE7D9TsJkcQdwP_h9RmLhSc1Tr9J8agYp476P0s4UeMucENn8U2JOZpfMl6WTXidxPYYBpEJtNhe-4djoQbLGhHeim8Z64SOYSdnPL3z5hcA91dI2nCb3JkLvQZz6E9VnHLaEn/s320/Barnvisor.jpg
Vi kom hur som helst fram till att vi glömt av de flesta barnvisor vi kunnat, förutom typ "Bä bä vita lamm" och "Imse vimsle spindel". Så tragiskt.

Så, om nästa ultraljud visar ett friskt litet levande barn så kommer jag vara den första att gå till bokhandeln och köpa den här boken.

Har redan kommit i kontakt med den här boken och jag blev fast en bra stund. Så kul att uppleva barndomen igen med så många sånger man kände igen.

Det är alltså en spelande bok med text till så man kan sjunga med. Ljudet är såklart inte det bästa och inte pianospelet heller för den delen, men det suger absolut för att lära sig melodier och texter. Tror dessutom bebisen kommer tycka det är roligt sedan när han/hon kan sitta och trycka själv och sjunga med.

En annan fin bok med visor är ju "Barnkammarboken". Det finns massa olika utav dessa böcker för olika åldrar. Här är ju musiken bra mycket mer påkostad men det negativa är väl att det är en skiva man måste sätta in i CDn. Inte för att det skulle vara särskilt jobbigt men då får man liksom befinna sig där musiken är och det kanske inte är lika lätt för barnet att sitta själv. Barn har ju en tendens att vilja höra SAMMA låt eller SAMMA bok ungefär 20 miljoner gånger.



1 kommentar:

  1. Vi har den hemma och min 2,5-åring ääälskar den :-) Tyvärr går några låtar lite för fort (en kulen natt går alldeles för fort) och ibland hinner man inte andas in för att börja sjunga nästa vers, lite synd att de inte tänkt mer på det, svårt att sjunga hela Pilutta på ett andetag :-)
    Sonens favorit är dock en tågvisa och den kan man sjunga i alla fall :-)

    SvaraRadera