Hej

måndag 13 maj 2013

Vecka 10

Det är helt galet nu vad tiden rusar fram. Jag var tvungen att dubbelkolla kalendern två gånger för att se att det verkligen var måndag igen. Jag tycker inte att det var längesedan som jag skrev om vecka 9 och nu har det redan gått en vecka till. Jag är visserligen tacksam över hur tiden rusar fram såhär i början när det annars brukar gå sååå långsamt men det blir också en påminnelse om hur extremt fort det här året kommer gå om nu allt går enligt planerna. Är jag konstig om jag erkänner att jag inte ens har hunnit börja längta än? En fjärdedel har ändå passerat. Men det kanske är min försvarsmekanism som inte tillåter mig att längta ännu? Ja ja, det kommer väl det också så småningom.

Hur som helst. Jag undrar om jag kommit in i lite spökvecka nu. Från att ha haft helt sjukt extremt illamående med massa kräkningar varje dag till att helt plötsligt kanske bara ha 1 kräkning om dagen. Först var jag orolig när det verkade som att illamåendet bara försvann, men det finns fortfarande där, om än i liten mängd i jämförelse. Detta är jag SÅ glad över för jag höll nästan på att gå sönder kände jag. Men är det inte konstigt att det går från så extremt till nästan ingenting på bara någon dag/några dagar?

Vecka 10
Den här veckan har jag också drömt mycket mardrömmar om missfall. Eller snarare att barnet ska vara dött vid nästa ultraljud. Det skrämmer mig nästan mer just nu än tanken på att det skulle vara något annat fel. Den risken känns ändå väldigt liten på något sätt. Jag är väl långt ifrån ensam i oron att hjärtat inte ska slå, men det är jobbigt när det kommer i drömmar och annat som blir så verkliga.

Den här veckan kan väl också kännetecknas av att min mage gått och blivit kass. Många gravida brukar ju klaga på förstoppning men i mitt fall är det motsatsen. Kanske skönt ifs att inte vara förstoppad, men motsatsen är inte så kul heller. Det har säkert med min skeva kost att göra.

Vikten ligger på -1,5 kg, vilket är helt förståeligt.
Idag bjuds även på första magbilden för den här graviditeten. Tagen idag :)
Var tvungen att blicka tillbaka lite för att se när magen kom förra gången. Enligt mina bilder så började den så smått komma i vecka 13, fast då såg den ju mest lite tjock ut. Men ändå. Dit är det ju inte så lång tid tills. Magen längtar jag faktiskt efter.

2 kommentarer:

  1. Vad roligt med vecka 10 redan! Och skönt att illamåendet är lite bättre. Visst är det knepigt att det kan ändras så fort men så var det för mig också. Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, tiden rusar fram. Imorgon går jag ju in i v 11 och det känns så långt ;) ha ha. Skönt att höra att jag inte är den enda som har hormoner som kommer och går :)

      Radera