Hej

onsdag 10 april 2013

Det där med miljön

Igår var jag på en miljöutbildning med jobbet. Som den väldigt ointresserade miljömänniska jag är så hade jag inte höga förväntningar på dagen. Glatt överraskad blev jag dock när jag i slutet av dagen var aktiv i diskussionerna och kände att jag verkligen tog med mig bra tankar hem.

En sak som vi tog upp var kemikalier i barnkläder och leksaker. Kände väldigt starkt att det är något som man åtminstone kan försöka att hindra/begränsa. Bland annat så är ju Newbies kollektion helt ekologisk vilket är fantastiskt eftersom att de har så otroligt fina kläder dessutom.

En annan sak man kan göra för att hjälpa både miljön och sitt barn är att köpa begagnat. Vips så är plaggen urtvättade x antal gånger och kemikalierna borta. Man spapar dessutom pengar på att köpa begagnat så man har råd att köpa MER, vilket jag gillar ;)

Jag kan även tycka att det är lite vansinnigt att köpa massa dyra kläder till en bebis som bara håller i ett par veckor innan barnet växt ur kläderna. De hinner ju knappt bli använda. Så där är ju ytterligare en anledning till att köpa begagnat, åtminstone när barnen är så små så att de växer ur allt på nolltid.

Klossar från www.rekolek.se

Sedan var det ju det där med leksaker. Jag är inte överförtjust i plastleksaker över huvud taget. Tycker de gamla träsakerna är så mycket finare. Kanske är det även där värt det att inhandla både bra material och begagnat för att lilla bebis ska få en mer hälsosam start i livet.

Kan tipsa om www.rekolek.se som bara säljer giftfria, ekologiska leksaker. Allt från träbilar till mjuka dockor.



1 kommentar:

  1. Vi har köpt och fått massor begagnat. Många saker är jätte fina! Som du skriver så växer de ut storlekarna fort och de slits nästan inget. :D

    SvaraRadera