Hej

lördag 2 februari 2013

Skatteavdrag för gåvor till hjälpverksamhet

Jag har ett litet fadderbarn i Brasilien via organisationen Barnfonden. Om någon förresten skulle vara intresserad av ett fadderbarn så kan jag varmt rekommendera Barnfonden. Jag skaffade mitt första fadderbarn när jag var 14 år och den lilla flickan (som då var 1 år gammal) har jag inte kvar längre för projektet hon gick till hade tillslut råd att klara sig utan bidrag från faddrar (helt underbart verkligen) så nu har jag en liten kille istället i en annan stad. För bara 230 kr i månaden får ett barn gå i skola, hälsovårdskontroller, vaccinationer eller hjälp med att t.ex. bygga en kvar eller liknanade som underlättar för barnen/familjerna. Det är lite olika beroende på vilket behov barnet har. Man kan även skicka en extragåva till barnet vid jul och vid barnets födelsedag och för en likvärdig summa som månadsavgiften är så får barnen köpa vad de önskar, vilket kan vara kläder, godis, gosedjur, leksaker eller kanske något som hela familjen behöver, en lampa, kastruller, ett djur etc.

Det är så fantastiskt hur mycket mina små riskdaler hjälper till där borta. Tillbaka får man en årsrapport om just sitt "barn". Hur han/hon mår, vilket klass barnet går i, hur det går i skolan, hur han/hon mår och hur dennes familj mår, vad barnet gillar/inte gillar osv. Det skickas även med ett kort på barnet. Man kan också skicka personliga brev mellan sig och sitt barn vilket kan vara roligt sådär när barnet kommit upp i åldern då han/hon kan skriva. Man kan få en riktigt fin relation och har man vägarna förbi landet/staden där barnet bor är man varmt välkommen att hälsa på projektet. Det har jag och min familj gjort 2 gånger, så vi har verkligen sett vad pengarna går till och hur fantastiskt det är.

Hur som helst, det var egentligen inte riktigt det jag skulle skriva om utan det jag skulle säga var att för ett par dagar sedan fick jag ett brev från Barnfonden med information att det nu har införts en ny lag i Sverige om skatteavdrag på hela 25% för gåvor till hjälporganisationer godkända av Skatteverket. Jag blev superglad när jag hörde det. Inte för att mina 230 kr/månaden på något vis ruinerar mig men jag hoppas och tror att fler människor kanske ansluter sig och gör en liten insats för världen. Bra initiativ av Sverige tycker jag.

Så, om någon känner för att hjälpa till i världen på något vis så ska ni veta det att nu kan vi även få tillbaka 25% av er insats. Mer om detta kan ni säkerligen läsa om på skatteverkets hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar