Hej

söndag 27 januari 2013

Njuter av vintern

Ja, hur konstigt det än må låta, för jag hör många säga raka motsatsen, men jag njuter faktiskt till fullo av vintern. Att komma ut varje dag till ett vackert snölandskap. Att sträcka ut tungan och fånga fallande flingor, att hänga ut mat till små fåglar som blir ständigt återkommande gäster på vår balkong, att höra det där knastrande ljudet under skorna när man går, att komma hem efter en kylig dag ute och få dricka något varmt. Ja, sedan allt som brukar höra vintern till så som advent, lucia, jul, nyår och mellandagsrea ;)

Okej, jag kan väl inte direkt påstå att jag njöt särskilt mycket av första halvan av vintern, d.v.s november/december. Men januari har, trots omständigheten, varit en bra månad. Att jag tycker att vintern är mysig hjälper nog. Hade det varit mitt i sommaren hade jag nog känt mig mer tvingad att åka iväg på utflykter, bad, sol, picknick och liknande. På vintern känns det mer okej att vara hemma i soffan, framför en bra film med lite gott att äta. Det är jag tacksam för.

Jag hoppas snön håller i sig lika länge som kylan vill stanna. För snöblask är inte ens jag särskilt förtjust i. Vill helst ha mycket snö hela tiden, det lyser upp så fint och jag blir så glad av att se barnen i området åka pulka och bygga snögubbar, lyktor och grottor.

Hur som helst, jag ser mycket charm i alla årstider och när våren, sommaren och hösten kommer så hoppas jag verkligen att jag njuter till fullo. Och när det åter igen blir vinter så hoppas jag att jag kan blicka tillbaka på år 2013 med ett leende. Så snälla år, ge mig ett bra sådant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar