Hej

fredag 21 december 2012

Nu då?

Har suttit här hela morgonen och funderat lite på vad som komma skall.

Igår efter ultraljudet så var jag så ledsen och kände mig så förvirrad och dessutom visste jag att läkaren var sen och lite stressad till nästa patient. Därför sa vi helt enkelt att vi ville åka hem och fundera ett litet tag på vad vi ville göra. Sedan fick vi en tid till ett nytt ultraljud den 27 december och sedan fick vi gå hem. Eller hem och hem blev det egentligen inte heller. M var tvungen att åka till skolan då det är sista veckan innan jullovet nu och han har MASSA saker att göra och jag var tvungen att åka till körskolan (ja visst, ännu ett oavslutat kapitel det där med att ta körkort, pust och stön) för att jag redan var inbokad på 4 h lång riskutbildning som skulle ha avbokats senast dagen innan. Jag grät på bussen på väg dit och torkade mina sista tårar precis utanför lokalen och fick helt enkelt bara förtränga alla känslor i de 4,5 h det tog innan allt var klart. När jag kom hem var jag helt färdig och hade nog kunnat somna bums, trots att klockan bara var ca 18.

Ändå var vi tvungna att sätta oss ner i soffan och gå igenom hur vi kände och vad vi ville göra. Det tog väl inte många minuter för oss att besluta att ett avbrytande var mest lämpligt i den här situationen. Nu fanns det ju inget hopp kvar och således heller ingen direkt anledning att fortsätta graviditeten. Det var vad vi båda kände och att få gå vidare känns lockande för oss nu.

Nu vet jag dock inte riktigt vad vi ska göra. Idag är fredag, sedan helg och julafton kommer på måndag. Nästa vecka är full med röda dagar och sedan är det nyårsafton måndagen därpå. Vad gäller ett avbrytande efter 18 fullgångna veckor så måste man få godkännande från socialstyrelsen (vilket aldrig brukar vara något problem när det gäller sådana här saker) och det har jag ingen aning om hur man får. Antar att man får skicka in något papper? Kanske gör sjukvården det? Sedan måste det väl behandlas, godkännas och sedan är det väl fritt fram att påbörja. Eftersom vår lilla fortfarande lever i magen kommer vi ju först behöva ta någon tablett som stannar av moderkakans funktion vilket gör att hjärtat slutar slå (tycker det känns helt fruktansvärt att göra såhär. Undrar om det känns som att kvävas för henne? Inget syre, ingen näring.) och sedan vad jag kunnat läsa mig till så får man sedan läggas in 2 dygn senare för att sätta igång värkarbetet.

Jag är idag i v 19+2 och sista dagen för att få avbryta en graviditet är v 22+0. Det är 19 dagar dit. Varav de kommande 10 dagarna känns helt hysteriska med tanke på hela julhelgen och nyårshelgen. Den 3 januari åker M bort till den 5. Sedan är det bara 4 dagar kvar. Hur ska detta gå? När ska det bli av? Ska vi behöva vänta tills in i det sista med att avbryta? Eller kommer det ska där i mellandagarna över helgen trots allt? Eller dagen efter nyårsafton?

Jag känner mig så ensam och utlämnad i det här. Jag har inte fått ett enda telefonnummer till någon att ringa om jag har frågor. Jag har inte ens fått någon information av sjukvården hur det går till och vad VI behöver göra. (ja, okej, lite information har jag fått. Men det var ju från kuratorn efter att jag sagt att jag ville ha information. Typ 2 veckor sedan)

Jag önskar att det fanns någon avdelning eller person som jag kunde ringa redan nu och säga att vi vill avbryta så jag slipper vänta tills den 27 december med att påbörja processen. Tycker faktiskt att det är lite dåligt med stödet/informationen. Hur ska jag kunna veta hur det går till eller vad som förväntas och var jag ska vända mig? Och normalt sätt kanske det inte hade känts som ett jättejobbigt problem men nu har jag liksom ingen ork att ringa runt till olika avdelningar på sjukhuset och höra mig för angående mina frågor.

 För min del kunde jag nästan lika väl föda på julafton för jul är ju ändå helt förstörd för mig/oss. Ser INGEN glädje i att behöva leta julklappar idag, sätta på glada minen på måndag och frossa i massa mat, lekar, klappar och vitsar. I år är det ingen glädjefull jul. Men jag antar att man inte kommer undan!

4 kommentarer:

  1. Fina du! Har kikat in här lite då och då för att se hur det går för dig men inte hunnit på ett par dagar och ser nu det hemska! Kan inte finna orden att skriva något bra, något som tröstar, antar att ingenting kan trösta er nu! Lider så fruktansvärt med er och fäller ett par tårar själv!
    Många varma kramar

    SvaraRadera
  2. Jag har följt din blogg sedan några veckor tillbaka och är så ledsen över det ni nu går igenom. Styrkekramar från mig.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Fann dig via FL, och vi är ett par som ska gå igenom samma otroligt jobbiga avbrytande som er nu...
    Jag är i vecka 19+5 idag och vår bebis i magen har en mycket allvarlig hjärnskada (Dandy-Walker anomali och corpus callosum agenesis) som gör att vi valt att avbryta. Vi var på RUL i måndags o då först sågs denna skada. Har gjort många UL tidigare p g a mycket smärtor o blödningar, och även ett kub-test, men detta är inget som ses tidigt, tyvärr. Var till Akademiska i tisdags o gjorde spec.UL, MR och fostervattensprov och fick beskedet i torsdags. Igår, fredag, var vi till vår hemmaklinik i Karlstad och fick veta hur det här går till som.

    Tänkte att jag därför kan berätta lite mer om vad som händer framöver...
    När det gäller ansökan till Soc.styrelsen om avbrytande så måste det göras senast torsdag då den gruppen sammanträder varje fredag kl 09:00. Det är kuratorn på sjukhuset som gör denna ansökan, och din gynläkare ska även lämna ett medicinskt utlåtande till detta. Så se till att kontakta sjukhuset så fort som möjligt på torsdag så att ni hinner "i tid". Det bästa vore om du kunde kontakta sjukhuset redan nu under julhelgen. Kanske din läkare har jour eller nåt så att ni kan få "komma in i rullorna" iaf nu när ni väl bestämt er...

    Vår ansökan lämnas in nu den 27:e och på fredag den 28:e blir den godkänd. Samma dag har vi tid på kliniken för att ta den där tabletten som ska påbörja det hela (döda bebis... hugaligen). Sedan får vi åka hem igen, och därefter återvända på söndag morgon den 30:e för att fortsätta med slidpiller och vanliga piller som då ska få kroppen att fatta att bebis ska ut... Detta värkarbete kan ta allt från några timmar till flera dygn, men jag får full smärtlindring sa läkaren. Jag kan t o m få ryggbedövning om det skulle vara så.
    Så nyåret kommer vi att tillbringa på sjukhuset vilket som... Inte direkt vad vi tänkt oss, men inte mycket vi kan göra åt det... *gråter*.

    Detta var inte vad vi väntade oss och det är inget jag ens önskar min värsta ovän att måsta gå igenom. Vi har ju gjort IVF också då jag inte kan bli gravid på annat vis, men vi har redan tagit beslutet att börja om igen så fort min kropp läkt ihop!

    Du får gärna maila mig om du vill fråga mer då mina läkare har varit väldigt noggranna att berätta om allt som händer o sker framöver. Min mail är evahoglund@msn.com

    Varma styrkekramar från en i samma sits ♥
    Med vänlig hälsning
    / Eva

    PS: har inte gått ut med allt offentligt ännu via min blogg, så skriv ingen kommentar i den är du snäll...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så hemskt mycket Eva för informationen. Jättegulligt av dig att ta dig tid att skriva vad du vet. Också ledsen för lite sent svar men som du säkert också känner av så har det varit extremt upptaget nu dagarna kring jul, så jag hade helt enkelt inte tid eller ork att sätta mig mer framför datorn och ge ett ordentligt svar.

      Kan hända att jag skriver lite längre och mer privat till din e-mail om någon/några dagar när saker och ting lugnat ner sig. Hoppas Hoppas Hoppas verkligen att du mår så bra man kan må de här sista dagarna innan avbrytandet. Själva ska vi träffa en läkare i morgon bitti så kanske blir vårt avbrytande samtidigt?

      Många varma styrkekramar till dig.
      Kämpa på

      Radera