Hej

tisdag 11 december 2012

Kläder för en växande mage?

Jag har haft väldigt svårt att gå i affärer på sistone och inhandla mammakläder eftersom det känns väldigt osäkert på hur det kommer sluta med den här graviditeten. Det känns för det mesta onödigt att lägga ut pengar på kläder som jag kanske inte kan ha om 1,2 eller 3 veckor.

MEN, även jag börjar inse att även om det bara gäller för ett litet tag så växer min mage och det är inte många kläder som sitter bra nu. Koftor och liknande funkar ju för de kan man ju ha uppknäppt om det är så, men t-shirts och andra tröjor som inte går att knäppa upp sitter inte bra.

Jag köpte 4 basplagg i förra veckan och valde att ta en storlek större än jag normalt brukar ha. De funkar bra att använda nu. Magen får plats bra och jag kan även tänka mig att de funkar om jag inte är gravid. Lite löst sittande bara, men det är helt okej. Men, fortsätter jag växa i den här takten så dröjer det nog inte länge innan jag växer ut "vanliga" kläder i storleken större.

Sedan kan jag ju inte gå i dessa 4 tröjor jämt utan känner verkligen stort behov av att inhandla lite nya kläder som är både fina och passar en växande mage men kanske inte rena mammakläder då eftersom det skulle vara väldigt tråkigt att inte använda de mer än någon vecka. (Fortsätter graviditeten många veckor till blir jag väl tvungen att inhandla mammakläder i alla fall, men det tar jag då.)

Jag efterlyser nu snygga kläder som kan passa både för en gravid mage och en ickegravid. Alternativt fina men billiga mammakläder som det inte gör så mycket om de inte använd så länge. Någon som har något förslag på märke/butik så skulle jag bli jätteglad.

5 kommentarer:

  1. fin blogg du skriver. Jag hoppas det går vägen för er trots dåliga odds! mirakel finns=)
    Jag har en liten fundering, kommer dom att plocka ut bebisen och vårda i kuvös om ni klarar er till en viss vecka? eller måste du klara hela graviditeten för att bebisen ska klara sig?

    kramar/Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket :) Vi hoppas också och håller tummarna varje dag för vår lilla kämpe. Du det var en mycket bra fråga och i ärlighetens namn så vet jag faktiskt inte vad som gäller. MEN, jag är nästan helt säker på att de inte kommer plocka ut henne i typ v 24 bara för att försöka vårda henne utanför magen. Om hon kommer klara sig så tror jag det bygger på att vätskan runt hennes organ försvinner. Det kan ju ske allt mellan denna veckan till vecka 30 typ? Men, när vätskan väl är borta så har hon ju goda chanser att klara sig och jag vet att många Turnerstjejer föds för tidigt (v32-36) och det beror då på att de visar tecken på att inte må bra och blir helt enkelt utplockade. Men som det är nu finns det ändå ingenting man kan göra för vår tjej utanför magen utan den här kampen måste hon ta själv tyvärr. Så för att svara på frågan så tror jag inte det finns någon speciell vecka man väntar till och sedan tar ut henne men skulle hon bli dålig på annat sätt (så som vilket barn som helst kan bli så kanske hon tas ut av den anledningen). Men det är faktiskt något att kolla upp ytterligare. Jag har även läst att klarar de sig till vecka 24 så är det ett gott tecken för att det ska gå vägen. Så för mig är ju vecka 24 lite av ett mål just nu.

      Radera
  2. Ett tips är toppar som är skurna under brösten för dom funkar både med och utan mage.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vilket bra tips, det hade jag inte alls en tanke på men det stämmer ju verkligen.

      Radera
  3. HM har jättebra basgravidt-shirtar för 79 kr. Har nog inte sett dem i affären men har på deras webbshop. Annars är ju klänningar en hit, klänningar i mjukt tyg med leggings under (mammaleggings är rätt sköna).

    Håller tummarna för att det ska gå bra för er!!

    SvaraRadera