Hej

måndag 15 oktober 2012

Störd sömn

Jag vet att det är ett väldigt vanligt fenomen att man som gravid behöver gå upp på toaletten mitt i natten för att kissa. Jag har hört om vissa som behöver gå upp flera gånger under natten men, tack och lov, så behöver jag bara gå upp 1 gång/natt. Dock är det tillräckligt för att störa min sömn i flera timmar.

Oftast är det någon gång mellan kl 3-5 som jag vaknar av att jag är kissinödig. Det tar inte mer än kanske 2 minuter för mig att gå upp, gå till toaletten, kissa, , spola, tvätta händerna och komma tillbaka till sängen. Men, de där 2 minuterna stör min sömn så mycket att jag ofta får svårt att somna om förrän kanske 1½-2 h senare.

Det är jättefrustrerande när man vet att man ska upp snart för att exempelvis gå till jobbet och ju längre tid det tar att somna desto piggare blir man ju. Det blir en ond cirkel på något sätt. Tillslut brukar jag ändå somna om och sova ca 2 h till (om jag har sovmorgon från jobbet) men min sömn är ändå så pass störd så att jag förblir trött hela morgonen.

Vet att detta bara är början på störd sömn men sedan när man vaknar för att bebisen är hungrig är det åtminstone en angenäm orsak och dessutom är man hemma varje dag så det gör inte jättemycket om man går runt och är lite trött, tänker jag.

Någon som upplevt liknande sömnstörningar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar