Hej

torsdag 11 oktober 2012

Dåligt samvete?

När vi var hos barnmorskan i förrgår så frågade hon samma fråga som hon ställde första gången också "Tränar du någonting och hur går det med det?"

Jag var ärligt, om än lite skamsen, och sa att det inte blivit mycket till träning de här senaste veckorna. Faktum är att det inte blivit ett dugg. Har knappt ens kommit ut på promenader och det skäms jag lite för.

Men hon var gullig och sa att det var okej, att det var rätt vanligt i början när man mår illa och så att man inte orkar träna. Men hon uppmuntrade också till träning och sa att det var bra att åtminstone försöka ta en promenad varje dag sedan när jag mår bättre.

Så jag ska faktiskt försöka göra just det. Ta en promenad varje dag. Innan jag blev gravid så löptränade jag ju lite men det slutade jag med i v 6 ungefär. Hösten kom och jag tappade motivationen i takt med att jag jobbade mer och mådde sämre. Så nu skulle jag nog inte riktigt våga mig på det.

Men jag älskar promenader så det får väl bli det som jag tränar under graviditeten och så får jag bara hoppas att jag inte går upp allt för mycket. Tycker att 15 kg är helt okej men helst inte mer än så. Mitt mål är i alla fall att kunna hålla mig under 85 kg vilket ger en viktuppgång på 17 kg. 85 kg på min 160 cm långa kropp låter fruktansvärt tungt. Men man kanske inte känner så? Man får väl, om inte annat, trösta sig med att det mesta är vatten, bebis och annat i kroppen som försvinner relativt snabbt.

Inte för att jag egentligen är rädd för att gå upp i vikt i samband med graviditeten men för den sakens skull är det ju onödigt att lägga på sig massa extrakilon i form av godis, bullar och kakor. Nå väl, vi får se. Det blir som det blir. Bara bebisen mår bra så är jag också nöjd :)

4 kommentarer:

  1. Hur går det för din man då? Bäst att hålla koll på honom med. Min man gick nästan upp lika mycket som mig :P

    SvaraRadera
  2. Oj då :) Min man har ganska nyss börjat träna på gym 3 gånger i veckan så det går bra för honom. Men man får hålla koll hör jag ;) Inte lika kul för männen när de inte går ner 10 kg över en natt sedan vid förlossningen.

    SvaraRadera
  3. Har du tänkt amma? Det är den bästa bantningsmetod jag varit med om haha.. jag gick upp 17 kg när jag var gravid, det mesta de sista veckorna (det var mycket vatten). Tänk på att du blir av med typ 10 kg iom förlossningen (bebis 3-4 kg, livmoder, vätska etc etc ) så det är ju inte fett man går upp heller :-)
    Det gick rätt fort att gå ner gravidkilona mha amning och promenader, hoppas på samma denna gång också fast det nog blir svårare iom att jag har storebror att ta hänsyn till..
    Min man gick också upp en del i vikt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har absolut tänkt amma och har också hört att det är en rätt bra "bantningsmetod". Hoppas att allt funkar fint med amningen och att det, tillsammans med barnvagnspromenader så få en någorlunda "back to normal".

      Radera