Hej

torsdag 27 september 2012

Tankar kring fosterdiagnostik

Igår hos barnmorskan fick vi även möjlighet att gå på en kort föreläsning om fosterdiagnostik efter inskrivningen. Tyvärr var kärleken tvungen att åka iväg till skolan men jag gick själv. Jag har på sistone funderat över det här med fosterdiagnostik och tyckte det skulle vara bra att få mer information.

Jag är glad att jag gick på informationen också för nu VET jag att vi inte kommer göra KUBtestet.
Faktum är att det spelar ingen roll om vårt barn har någon diagnos så som Down symdrom, eller någon annan avvikelse. Vi kommer att behålla barnet ändå. Det är ju fortfarande vårt barn, oavsett hur många kromosomer det föds med. Givetvis blir allt lite mer komplicerat och inte som man tänkt sig men det tycker vi man får vara beredd på när man väljer att skaffa barn.

Däremot tycker jag att det är jättebra att veta innan OM man får ett barn med någon utvecklingsstörning eller liknande. Jag tycker det är bra att veta så att man kan ställa in sig på det och börja läsa på hur man på bästa sätt kan hjälpa barnet efter deras behov osv.

Men, KUBtestet ger ju inte korrekta svar på om barnet har något eller inte. Det är bara ett sannolikhetstest. Sedan får man gå vidare med fostervattensprov eller moderkaksprov, vilket ger en 1 % risk för missfall. Visst, risken är inte stor, men den finns ändå och jag känner att det är onödigt att utsätta barnet för det.

Därför kommer vi helt enkelt vänta till det stora ultraljudet med att kolla närmare på alla organ och ser barnmorskan då något som verkar lite udda så kanske vi går vidare med det. Men risken på 1 % finns alltid kvar så där vet jag inte riktigt. Kanske kan man vänta tills bara några veckor innan förlossningen så OM den skulle starta av provet så skulle barnet ändå kunna överleva? Nåväl, det blir en senare fråga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar