Hej

måndag 27 juli 2015

Aj

Okej, värkarna kom igång igen mot eftermiddagen. Milda som rätt svag mensvärk och väldigt oregelbundna. Började klocka lite runt middagsdag men det kändes så meningslöst eftersom det var 11-45 minuter emellan så jag slutade efter en liten stund. Men vid 20-tiden började de bli starkare så 20.30 började jag klocka igen och har hållit på sedan dess.

Det gör mig otroligt frustrerad att värkarna blir starkare och starkare men INTE tätare. Nu har jag haft rejält ont vid varje värk i ca 4 h men de fortsätter att kolla med ungefär 9-15 minuters mellanrum, ofta runt 10-11. Jag måste definitivt andas mig igenom väldigt medvetet och att ligga ner när en värk kommer går absolut inte.

Ringde förlossningen för en dryg timme sedan och barnmorskan i telefonen var väldigt gullig och sa att vi var välkomna när vi ville egentligen. Mios barnvakt har 30 minuter att köra hit så med tanke på att det dessutom är mitt i natten nu så lär hon ju inte vara här på 30 minuter utan hon behöver väl få vakna till lite innan hon kör hit. Så jag räknar med att hon kommer vara här ungefär 45 minuter efter att vi ringer. Sedan blir det väl någon liten stund för överlämning av allt här hemma och sedan tar det 50 minuter att köra till förlossningen och så ska man parkera och allt det där. Så jag räknar ungefär med 2 timmar från att vi ringer barnvakten tills att vi befinner oss på förlossningen.

Hur som helst, barnmorskan tyckte att vi kanske kunde vänta tills det var ungefär 7 minuter mellan värkarna innan vi åkte in vilket verkar rätt rimligt, om det inte vore för att mina värkar aldrig vill börja komma tätare. De är väldigt kraftfulla som sagt och de har även ökat i längd från ungefär 30-40 sekunder till dryga minuten. Men de fortsätter att komma oregelbundet och inte sådär jätteofta som man tänker att de borde för att det ska vara dags att åka.

Men barnmorskan sa också i telefonen att vi är välkomna in på en kontroll när vi vill och om jag känner att det gör för ont (även om värkarna kommer oregelbundet) så kan vi alltid komma in i alla fall. Skönt, det verkar vara lugnt på förlossningen idag alltså. Hon sa att hon har gjort en notering att det startat igång för min del och att vi som sagt bara kan åka in när vi vill.

Jag sa att vi stannar hemma ett tag till och hoppas att värkarna ökar lite och inte avtar. Som det känns nu så tror jag att jag kommer få hålla på här hemma ett litet tag till, men jag tror faktiskt inte att det kommer klinga av nu. Det känns som att det är på riktigt.

Mattias ligger och sover lite och jag är egentligen också rätt trött (vi var precis på väg att gå och lägga oss nu när värkarna började eskalera) men jag kan inte sova nu, det gör för ont när värkarna väl kommer att ligga ner. Jag får väl kämpa på lite till i min ensamhet och väcka Mattias om ett tag när jag inte orkar mer.

Jag är hur som helst redo för att föda barn nu, JÄTTEREDO :) Jag längtar redan efter lustgasen, haha. Känns redan jobbigt att andas mig igenom värkarna (om än hanterbart) så det ska bli skönt när jag väl får den där gasen. Har tagit 2 Alvedon men det har ju inte hjälpt ett dugg.

4 kommentarer:

  1. Ååååå så spännande!! Heja kroppen och heja dig!!

    SvaraRadera
  2. Jag hade värkar typ var tionde minut tills det helt plötsligt slog om och de kom med bara en minuts mellanrum. Hoppas att det går bra för er nu!

    SvaraRadera
  3. Ah! Det verkar som att din kropp gjorde som min! Hurra!
    Håller tummarna att allt går bra :)
    Heja heja

    SvaraRadera