Hej

måndag 2 mars 2015

Syskonvagn

Ja, det är ju inte direkt någon tvekan om att vi kommer behöva byta vagn. Det kommer bara skilja drygt 1,5 år mellan barnen så Mio kommer ju åka vagn länge till.

Jag har knappt tänkt på det där med vagn alls. Kanske för att jag inte är särskilt intresserad. Men för ett par år sedan, en bra bit innan vi fick barn, så satt jag och kikade på lite vagnar för skojs skull. Då kan jag inte direkt minnas vilken favorit jag hade men en sak minns jag och det var att jag hittade Bugaboo Donkey (som då måste varit sprillans ny ute på marknaden) och sa att om jag fick tvillingar så skulle jag välja den vagnen. Sedan dess har jag nästan gått åt motsatt håll. De där "Buggorna" finns ju verkligen ÖVERALLT och jag har mest himlat med ögonen när jag ser en. Jag har alltid tyckt att de varit snygga men priset är ju som bekant helt galet mycket så för mig har det nästan känts osmakligt. Det är nog mest därför som jag liksom inte riktigt gillat vagnarna.

Hur som helst. I lördags var det i alla fall dags för oss att åka och kolla på barnvagnar. Jag tänkte att det var lika bra att vara ute i god tid och välja modellen som jag vill ha för att sedan kunna ha tid på mig att hitta någon bra begagnad till rätt pris eller i värsta fall köpa ny, men då skulle jag åtminstone haft gott om tid på mig att försöka leta efter en begagnad först.

Jag ville ha öppna sinnen när vi åkte dit så jag försökte att inte läsa allt för mycket innan utan mest kolla vilka vagnar som kunde vara aktuella med de (få) kraven som vi hade. Vi vill absolut kunna vända våra barn mot oss, så alla vagnar där barnen automatiskt sitter framåtvända efter liggdelsstadiet var uteslutna. Vårt andra krav vad att vi ville ha barnen på bredden. Har sett flera vagnar där barnen sitter på alla möjliga vis men jag tycker det känns så onaturligt att ha en över och en under eller två på rad så man inte kan se osv. Vårt tredje krav var att vagnen skulle få plats i vår bil. Vi har en rätt rymlig bil (den brukar gå under namnet rymdskeppet) men just bagaget är inte vansinnigt stort. Och det var ungefär de kraven vi hade sådär på förhand. Även såklart att våra barn ska sitta bra i vagnen, men det är väl rätt självklart.

Med de kraven kan man väl säga att det fanns tre alternativ i barnbutiken. Bugaboo Donkey, Emmaljunga Double Viking och Kronans syskonvagn. Vi gick direkt till en personal och bad om hjälp och det var bra för då kunde hon berätta lite mer information om vagnarna och visa hur man fällde ihop och allt det där.

Vi började med Bugaboon för den stod närmast. Mio fick provsitta och han satt väldigt bra. Vi körde runt den lite och det kändes också bra. Sedan gick vi vidare till Kronan och jag behövde inte mer än att se vagnen innan jag sa till Mattias "den ska vi inte ha". Inget fel på vagnens utseende så men alltså... Sitsarna var pyttesmå. Jag kunde se med blotta ögat att det där aldrig skulle funka i längden så det var bara nej nej på den. Sedan var det Emmaljungan då. Den såg rejäl och bra ut. Mio satt jättebra i den och priset är ju himla bra också. MEN, när vi började köra runt vagnen i butiken med Mio i så kände vi att det var rätt tungt. Alltså, inte fysiskt krävande såklart men jämfört med Bugaboon var det stor skillnad. Den är ju lite större och tyngre så det får man väl räkna med men jag trodde faktiskt inte att skillnaden skulle vara SÅ stor.

Efter att ha fällt ihop båda vagnarna och provkört båda lite till så var jag väl motvilligt tvungen att erkänna för mig själv att jag gillade Bugaboon bäst. När jag frågade Mattias vad han tyckte så sa han direkt "Nej, men det är ju solklart. Det är Bugaboon vi ska ha". Sedan gick jag nästan hela den dagen med en klump i magen innan jag kunde inse att jag faktiskt ville ha den vagnen och då helt plötsligt började jag kännas mig glad över beslutet.

För att göra en lång historia kort så visade det sig att vår svägerska är på väg att sälja sin Bugaboo från 2011. Hon frågade om vi ville köpa den för 4000 kr så man kan väl säga att vi i princip sa ja direkt. Vi ska få kika på vagnen först och sedan ska de även hitta en sulky till deras yngsta barn, men vill vi fortfarande ha den efter att ha tittat på den så får vi den. Himla smidigt, billigt och bra.

Hennes vagn är helt i svart men jag ville egentligen ha off white på sufletten så jag funderar på att kanske hitta det begagnat så att vagnen blir lite mer "min" :) Men vi får se. Kanske tycker jag om den svarta så mycket när jag väl har den att jag inte bryr mig :)

Svart

Off white

2 kommentarer:

  1. Håller helt med om priset och allt de andra, för oss var det nästan samma, vi har så liten hiss så ingen annan än buggan går in(måste ändå ta bort sittdelen och zack får stå när vi åker upp och ner). 4000 är verkligen ett superpris! Vi betala 12000 vilket inte alls kändes så kul :p

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju himla synd att till och med en smal syskonvagn som denna ändå inte ska komma in överallt. Hoppas inte att det blir bökigt för er tex om Zack sover när ni kommer hem så att han behöver väckas innan ni åker hiss. Men det får ju bli som det blir, inte så mycket att göra tyvärr. Köpte ni er från Holland eller? Vi hade tänkt att göra det och då hade väl priset blivit runt 12000 kr. Men sedan när svägerskan frågade om vi inte ville köpa deras för det tacksamma priset kunde vi helt enkelt inte tacka nej :)

      Du får väl tänka att det helt enkelt är en investering och att andrahandsvärdet ändå är riktigt bra. Ska ni dessutom ha fler barn sedan så är det ju smidigt att man kan använda samma vagn hela tiden oavsett om man inte behöver den som syskonvagn jämt. Jag tror ni kommer känna att det är värt det i alla fall trots att Buggan fullkomligt länsar plånboken...

      Kram

      Radera