Hej

onsdag 18 februari 2015

En fundering kring ultraljudet

En sak som ligger och gnager lite i mig är det här med att jag blev flyttad 9 dagar bakåt. Det i sig är väl kanske inte hela världen men jag kan ändå inte riktigt släppa tanken att den beräkningen inte känns helt rätt.

Enligt den nya beräkningen skulle jag alltså ha blivit gravid ca den 28 oktober, vilket i sig inte hade varit helt omöjligt om jag haft en lång menscykel. Men det har jag inte. Jag plussade nämligen den 3 november, 6 dagar efter att jag skulle haft "ägglossning". Så det är ju faktiskt fysiskt omöjligt att det skulle stämma.

Det finns egentligen bara en enda anledning till att jag över huvud taget bryr mig och funderar över det här nya datumet. Det är att Mio var överburen. Det är ju inte direkt någon hemlighet att överburenhet, precis som prematur födsel, inte är särskilt bra. Många överburna barn föds väldigt små vilket antagligen tyder på att moderkakan inte gett så mycket näring på slutet.

Jag tänker såhär. Om det nu egentligen är så att en mer korrekt uträkning för mitt bf är den 11 juli, som det var sagt från början. Då betyder det att jag redan gått 9 (!!) dagar över tiden innan jag ens nått fram till det som nu är mitt bf. Skulle jag sedan gå 16 (!!) dagar över tiden den här gången också betyder det att jag i praktiken går 25 (!!) dagar över tiden.

Det är så vansinnigt många dagar så att det skrämmer mig. Om jag nu ska säga vad jag tror så tror jag inte att jag kommer gå så många dagar över tiden, särskilt inte nu när jag blev flyttad. Men man vet ju aldrig. Jag har ju ingen aning om hur länge Mio hade blivit kvar i magen om jag inte tillslut blivit igångsatt.

Jag vet en tjej som också blev flyttad rätt mycket bakåt vid RUL. Tror att det rörde sig om nästan 3 veckor. Hennes förlossning satte sedan igång kring det nya bf datumet MEN, bebisen mådde inte alls bra. Det blev akut kejsarsnitt och bebisen, som var superstressad, hade problem med både andning och att få i sig mat när han väl var ute. Vilken mardrömsstart. Nu var just den här bebisen jättestor, vilket antagligen också berodde på att han egentligen var överburen. Han vägde nästan 4,7 kg. Nu vet jag ju inte om anledningen till att han blev så dålig berodde på det där med flyttat bf datum men det är ändå en tanke som följt med mig.

Usch. Hoppas allt fortlöper som det ska och att lillan helst kommer runt bf, så jag slipper oroa mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar