Hej

torsdag 24 april 2014

Stor kille

Vår lille kille har alltid växt rejält och nu är han verkligen stor. Vi ska till bvc senare idag så exakt hur stor han är vet jag inte riktigt men en bra bit över 8 kg i alla fall och ca 67 cm om han fortsatt växa i sin takt. Hur som helst så har vi börjat få lite problem med vagnen nu. Eller ja, problem är väl att ta i, men sonen börjar faktiskt växa ur liggdelen.

Vi har en rejäl vagn så det är inte det, men ligger han utsträckt med benen så tar han upp hela liggdelen. Nu sover han ju nästan alltid när vi är ute med vagnen och då har han böjda ben så då är det kvar ungefär 5 cm vid huvudändan, men det känns som att jag måste lägga honom så högt upp i vagnen för att han ska få det någorlunda skönt.

Detsamma gäller babyskyddet. Där har han väl kvar lite på längden visserligen men han sitter verkligen trångt på sidorna. Det är som att han är helt inklämd och oavsett hur lite kläder vi tar på honom är han alltid JÄTTEvarm på hela ryggen när vi varit ute och kört. Spelar ingen roll om vi bara kört i 20 minuter, han blir svettig ändå. Så var det inte förut när han var mindre och hade lite mer plats.

Det känns lite jobbigt det här måste jag säga. För även om han SER stor ut så ÄR han ju inte det. Han är väldigt stabil i nacke och så, men han kan absolut inte sitta. Han blir bara som en hösäck som lutar framåt. Jag skulle ju gärna vilja använda både liggdelen och babyskyddet ett bra tag till men får han plats?

Ska de sitta sådär trångt i babyskyddet? Och kan de ligga med böjda ben i vagnen längre stunder utan att det är skadligt för de små? Tänker om det kanske är viktigt att de får sträcka ut sig?

6 kommentarer:

  1. Har du sittdel med fullt liggläge så skulle jag byta till sittelen istället. Zack fick ha sin sittdel från 4 månader. Han var också en stadig kille :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har vi nog. Vi har bara lånat vår vagn av några bekanta så jag är inte så insatt i vad sittdelen kan och inte, hehe. Men jag tycker sittdelen känns så väldigt hård och icke ombonad. Hade varit bättre om det varit mitt i vintern nu. Då hade vi ju kunnat ha en mysig åkpåse tills han blivit lite större. Hur gjorde ni med Zack? Jag är nog lite sentimental också och vill kanske inte inse att min lilla kille börjar bli lite stor.

      Radera
  2. Angående bbyskyddet så är drt mycket säkrare med nästa bakåtvända stol så fort babyn kan sitta med stöd. Babyskyddet bör bytas ut tidigt och inte alla användas så länge som möjligt. Det är dock väldigt smidigt med det eftersom man kan bära med sovande barn.
    Men i babyskyddet är barnet mer i en liggande ställning medan bakåtvända bilstolen blir mer upprätt. Ju mer upprätt dom sitter desto mindre belastning för ryggen vid en eventuell kropp. I ett babyskydd blir det som om babyn trycks upp av krocken så axlarna får ta all vikt av kroppen när bältet stoppar kroppen.
    I en bakåtvänd stol stoppar stolen hela barnets rygg och blir därmed mindre belastande för barnet.

    Ja, för några år sedan var jag bilbarnstolsnörd... ;) och alla mkna fyra sitter fortfarande bakåtvända ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket för kommentaren. Jag har inte jättestor kollo på barnstolar mer än att jag faktiskt visste att barnen ska sitta bakåtvända typ så länge det bara går och att babyskyddet inte är det bästa för bebisar som är stadiga. Kommer antagligen skriva ett nytt inlägg lite längre fram då det är dags att köpa bilbarnstol. Då hoppas jag du kikar in och sprider din kunskap ;)

      Radera
  3. Vi har fårfäll året om och när han va mindre hade jag kudde i vagnen också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vår fårfäll har Mio kräkts ner. Får försöka tvätta av den lite då kanske, hehe. Kudde har vi också fortfarande och det får han allt ha ett tag till.

      Radera