Hej

tisdag 15 april 2014

Lång tisdag

Idag har dagen varit rätt lång. Det är nu tredje gången Mio är förkyld och jag säger bara suck! I princip har han varit förkyld en gång i månaden sedan han föddes och då har han varit rejält förkyld i kanske 1 vecka varje gång, sedan småförkyld en extra vecka. Den här gången verkar det dock som att han kanske inte blir riktigt sådär knallförkyld och det är jag i så fall tacksam över. Skönt att slippa använda näsfrida på honom. Givetvis tycker han att den är jätteobehagligt och blir jätteledsen och man får verkligen hålla fast honom för att lyckas. Känns inte alls bra egentligen men man måste ju nästan för att han ska kunna sova på natten och kunna andas okej.
Fridfull sömn

I vilket fall som helst så har vi tagit det rätt lugnt idag. Mio blir ju alltid lite erxtra kinkig när han är sjuk så det har varit mycket mys och sitta i famnen, men det är helt okej tycker jag. Särskilt när jag själv inte är frisk. Då orkar jag ändå inte göra massa saker.

Vädret har varit underbart och vi var faktiskt uppe och vakna tidigt idag så strax innan kl 8 gick vi ut på en promenad och kom hem 1,5 h senare. Skönt. Och idag tog jag själv också en tupplur tillsammans med Mio mitt på dagen. Det var faktiskt gudomligt skönt. Precis vad jag behövde och jag ska nog göra det lite oftare faktiskt.

Nu har lillbusen precis somnat för natten äntligen och jag hoppas att jag får sova lite i natt också men så som sömnen har varit för honom/mig de senaste månaderna så ska jag nog inte hoppas på för mycket.


9 kommentarer:

  1. Det är en tråkig tid på året då alla är sjuka mest hela tiden, men vi får hoppas vi går mot friskare tider :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen, usch! Känns också som att det blev extra mycket förkylningar för lilleman då han föddes i december. Hade han fötts typ nu så hade han kanske klarat sig hela sommaren och i princip varit ett halvår när det började gå mot sjukdomsperiod igen. Har bara en känsla av att han klarat av det bättre då. Nåja, han bygger väl upp ett tidigt immunförsvar och det får man väl vara glad för då :)

      Radera
    2. Jag tror det är väldigt olika. Rex föddes i januari men det tog många månader innan han blev riktigt förkyld. Det värsta nu är dagisbacillerna, men inte för Rex, utan det är jag som är sjuk hela tiden! Tydligen har min ettåring bättre immunförsvar än mig, har nog gått hemma för länge ;)

      Radera
    3. Där ser man, hehe. Man har ju hört om dagisbacillerna och visserligen är det väl skönt att det är du och inte Rex som är dålig kanske, fast å andra sidan... Jobbigt med sjuk mamma och piggt barn. Hoppas ditt immunförsvar också börjar likna Rex hörru.

      Hur går det för dig i skolan förresten? :)

      Radera
    4. Jag är sjukskriven för tillfället men hoppas kunna studera till hösten. Så nu håller jag tummarna för att jag kommer in på utbildningen jag vill gå :)

      Radera
    5. Jaha, så du läser inte till sjuksköterska då? Eller var det inte det du läste till? Hoppas du blir frisk snart från vad det än är och att du kommer in på utbildningen till hösten :)

      Radera
    6. Vilken koll du har :) Jag kunde inte fortsätta läsa till sjuksköterska eftersom CSN krävde att jag skulle klara många poäng när jag var mammaledig för att få fortsatt studiebidrag. Och jag försökte men klarade inte av att plugga så mycket som krävs samtidigt som jag har Rex dygnet runt, det blev inte bra för någon. Så nu hoppas jag kunna läsa till medicinsk sekreterare :)

      Radera
    7. Ja, jag brukar ha bra koll på sådana saker. Har bra minne vad gäller personer, datum och saker som ska göras. Mitt minne sviker mig vad gäller orientering till platser och sånt. Hehe.

      Men det var tråkigt att höra att det inte funkade med utbildningen. Känns tråkigt Att man inte ska klara det när han är ensamstående. Men om det verkligen är det du vill göra så tror jag kanske att det blir lättare sedan när Rex är lite äldre och kanske gärna skolan eller så. Hoppas kommer in på nya utbildningen. Är den ett år eller?

      Hade en på mitt jobb som skulle läsa den nämligen och jag har för mig att den var rätt kort.

      Radera
    8. 2 år är den. Vore perfekt för mig som vill jobba inom vården men måste ha ett jobb på dagtid för Rex skull. Hoppas ni får en bra dag :)

      Radera