Hej

söndag 3 november 2013

Vecka 35

Oj vad dagarna rusar fram nu. Jag hinner verkligen inte med bloggen eller någonting annat över huvud taget känns det som. Åter igen är jag sen med veckoinlägget men här kommer det i alla fall.

Det här har varit en BRA vecka. Jag måste ärligt säga att jag inte förstår mig på foglossning. Förra veckan hade jag så ont så jag grät och knappt kunde röra mig och den här veckan har det verkligen inte varit så farligt. Visserligen har jag satsat ganska mycket på att bara ta det lugnt och sitta mycket i soffan vilket antagligen har gjort sitt, men ändå. Jag har kunnat ta kortare promenader utan problem och bara haft ont när jag reser mig eller på natten, fantastiskt skönt!

Bebisbus har börjat komma igång igen med bökandet, han har visst sina veckor han med. Ibland är det väldigt lugnt i magen även om jag såklart känner honom varje dag, men nu det senaste så har han haft många vakenstunder/dag och det är så häftigt nu hur tydligt alla rörelser känns. Ibland överraskar han mig dock med en rejäl kick i revbenen eller så.

Det känns verkligen som att det börjar närma sig nu. Jag börjar oroa mig mer och mer över att allt borde vara i ordning här hemma snart för det skulle kännas så jobbigt om saker och ting kickar igång utan att vi är förberedda. Det mesta är väl under hyfsad kontroll men lite kvar har vi allt att göra (så som att köpa en säng. Vi får verkligen fixa det i veckan alltså, ha ha.)

Nu då till vikten. Håll i hatten alla, men jag kan säga så mycket som att jag nu ligger på +13 kg. Jisses, när hände det? Jag tyckte nyss jag var på ca +8, men men, det gör inte så mycket. Tänkte först att det kanske var vätska i kroppen men jag är tveksam till det ändå för jag tycker inte jag känner mig svullen och jag har fortfarande ha mina ringar och så utan problem.

I övrigt finns det väl inte så mycket att skriva nu. Det är inte så långt kvar och det händer väl inte sådär hemskt mycket nytt graviditetsmässigt nu. Men jag är glad som bara den att foglossningen verkar kunna komma och gå lite. Det har gett mig lite hopp om att de sista veckorna kanske inte blir så hemska trots allt :)

3 kommentarer:

  1. Min foglossning blev bättre på slutet, läste nånstans att det beror på att bebisen borrar ner sig i bäckenet och då stabiliserar det, en lite positiv sak sådär på slutet :-)

    Har inte kommenterat på ett tag - läste din blogg när allt hände med Lilly, vi var gravida samtidigt. Kikar in ibland för att se hur du har det då och då men det har strulat med kommentarer från telefonen så jag passar på nu när jag sitter vid datorn. Inte långt kvar nu! :-)

    Och angående kissen - vi var jättenervösa ang vår kisse i början. la aluminiumfolie i sängen vilket prasslar så de tycker det är obehagligt. nu hade vi inget att oroa oss för. Vår kisse tyckte vår son var skitläskig så hon höll sig borta - men gärna nära oss (så glöm inte att köpa räkor till kissen när ni kommer hem från BB, skäm bort honom lite (Hoppas han mår bra nu förresten?)).
    Nu när vi har bebis nr två så bryr hon sig inte jättemycket, vår lilla tjej rycker henne i pälsen men hon sitter bara tålmodigt och väntar på att vi ska ta bort den jobbiga bebisen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, vad trevligt att du fortfarande kikar in lite då och då :) Vad blev det för en liten bebis i er familj? :)

      Här är det ju inte så himla lång tid kvar nu och det är nästan tokigt vad fort tiden går ändå. Snart är det ju faktiskt ett år sedan Lilly föddes också. Wow! Men det låter ju himla positivt att foglossningen kan bli aningens bättre mot slutet, alltid något. Har jag ju tid hos en sjukgymnast om en vecka men i dagsläget känner jag mig inte SÅÅÅ dåligt. Fast nu har jag ju ändå en tid så det är väl lika bra att gå. Kanske kan få prova akupunktur eller tens eller något.

      Angående kissen så är han tyvärr inte frisk än. Det har varit många vändor till veterinären men nu är det slut med det på ett tag i alla fall. Vi har provat alla möjliga behandlingar och just nu är det kortison och speciella ögondroppar som ges. Väldigt tröttsamt och trist men vi provar i några veckor och hoppas han blir bättre. Vill ju verkligen inte behöva avliva honom, samtidigt som vi såklart tycker att det är viktigt att han mår bra och har ett fint liv.

      Så ja, tack för tipset angående räkorna. Självklart är det jätteviktigt att inte glömma bort honom när lillbebis kommer. Särskilt som vår katt är så himla social och kelen. Han vill ju alltid ligga i knät när vi kollar på Tv och han ligger på en egen stol mellan oss i köket när vi äter middag osv. Just nu ligger han tätt intill mig i spjälsängen och sover på natten. ha ha! Fast han är mer lättskött än en bebis för han går upp själv äter och gör toabesök och kommer o lägger sig igen. Det hade väl varit trevligt om bebisar också funkar så? ;)

      Nåväl, tror inte det blir några större bekymmer faktiskt när bebis väl kommer. De gånger han har träffat barn har han också tyckt att de varit jätteläskiga och mest hållit sig undan. Så jag tror inte han kommer vara intresserad av att ligga kvar i sängen när sonen ligger där.

      Radera
    2. Det blev en liten Selma, hon är redan 6 månader nu och har precis lärt sig åla framåt. Full fart :-) Jättemysigt! Maken tjatar redan om barn nr tre men jag tycker det räcker rätt så bra, iaf just nu (men vissa bebiskläder behåller jag utifall att :-) )

      Vad jobbigt med kissen :-( Hoppas att det går bra för honom - förstår att ni inte vill avliva liten skrutt..
      Vår kisse är väldigt social också men är lite skraj för folk hon inte känner så rätt naturligt att hon tycker att barnen är lite läskiga ibland. Vår son har dock lärt sig släppa ut henne så hon inser väl att han är rätt bra att ha ibland också (hon är utekatt).

      Hoppas det blir ett par sköna veckor nu fram tills bebisen kommer, vila så mycket du kan (ALLA säger det till en innan, jag vet, men det är så värt att vara utvilad).

      ang blöjor.. vi fick en massa prover på BB så det får ni säkert också (ni kan maila libero och pampers annars så tror jag de skickar lite prover). Jag tycker att märkesblöjorna är lite bättre i början, bebisen är så liten och benen så smala att inga blöjor passar så bra. Det blir många läckor men jag tycker att både Libero och Pampers var bra.
      När vår son blev lite större, ett par månader i alla fall så testade vi Willys egna märke och det var skitbra (och betydligt billigare). Har testat dem på Selma i stl 3 men då tyckte vi inte de var riktigt bra så just nu kör vi bara Libero och så testar vi nog Willys snart igen.. (det är rätt stor skillnad i pris och man byter ju rätt många blöjor, särskilt första tiden).
      jag är med i både libero- och pampersklubben och då får man poäng för varje paket blöjor man köper, och så kan man få fler poäng genom att svara på lite frågor då o då. För dessa poäng kan man "köpa" saker eller få en bonuscheck på mer blöjor. Ett litet tips :-)

      Radera