Hej

tisdag 5 november 2013

Barnmorskebesök

Igår var jag hos barnmorskan. Vi pratade lite om vilket BVC jag vill gå till sedan när lillen är född och så tog hon blodtryck, mätte magen och lyssnade på hjärtljuden. Det var ett ganska kort besök med andra ord men allt såg fint ut och mina värden/kurvor verkar vara väldigt normala, så det finns väl inte så mycket mer att kontrollera.

Jag var ju rätt övertygad om att han fixerat sig nu men snopen fick jag bli när hon kände och sa att han var lite ruckbar. Antagligen inte så jättemycket för hon sa bara lite, men jag blev ändå förvånad för det var ju en vecka när han jätteintensivt borrade ner sig och sedan dess har det varit lugnt på den fronten så jag trodde liksom han var klar. Men om 2 veckor på nästa besök borde han ju vara fixerad kan man tycka. Vi får väl se :)

I övrigt när hon kände på livmodern sa hon att det var lite svårt att känna för att den var så hård. Jag skulle ju frågat vad hon menade med det men nickade bara. Nu i efterhand så har jag dock tänkt lite på det och den senaste veckan eller så har min mage verkligen varit hård, framför allt uppåt, där livmodern numera slutar. Kanske har jag väldigt mycket sammandragningar utan att egentligen känna av det? För jag tänker inte på att magen är hård förrän jag känner på den.

När jag skulle gå så sa hon "vi ses om 2 veckor... om ni inte fött innan dess förstås". Då blev det helt plötsligt väldigt verkligt och nästan lite skrämmande, fast också pirrigt kul. Hon berättade att om bebis skulle vilja komma ut nu så skulle man inte göra någonting för att stoppa honom, vilket känns bra på sitt sätt, för det måste ju betyda att han ändå är såpass utvecklad så det inte är några större problem att födas nu. Sedan pratade vi lite om datum och jag berättade att Mattias tippar på att han kommer den 27 november och jag är lite mer reserverad och tror på igångsättning och att han kommer den 20 december. Barnmorskan trodde nog han skulle vara ganska punktligt för hon gissade på 5-6 december. Man kan ju alltid hoppas att hon på något vis kan avgöra när det är dags, för kommer han på BF är jag väldigt nöjd ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar