Hej

fredag 20 september 2013

Träning och kost under graviditeten

Innan jag blev gravid så vet jag att jag planerade för att jag skulle hålla igång så gått det gick under graviditeten och även försöka hålla mig på banan vad gäller kosten. Inget överdrivet alltså, men mer att äta varierat och skippa massa onödiga sötsaker på veckodagarna.

Kan säga att det hela kraschade bara några veckor efter det glada beskedet. Med en tuff start vad gäller ständigt illamåendet och kräkningar så jag ju träning helt uteslutet. Jag hade ju knappt ork till att ta mig mellan sängen och toaletten så att löpträna eller gymma var ju bara att glömma. Detsamma gäller kosten... Allt som kom ner kom också upp. Läkare och barnmorskan var på mig att jag måste äta äta äta lite hela tiden, vad som helst som gick ner dög tydligen. Så i mitt fall blev det Coca Cola, nyponsoppa, äpple, yoghurt och vitt rostbröd. Det var sannerligen 10 veckor av ICKE varierande kost. Speciellt nyttig var den väl inte heller, he he.

Men illamåendet och kräkningarna gick så småningom över och aptiten och orken kom tillbaka, så även aptiten. Tror jag på något vis levde rätt länge på att läkare sagt att jag skulle äta allt jag var sugen på och allt jag fick i mig. Duktig flicka som är jag lydde jag exemplariskt :) Kakor, bullar, lösgodis, popcorn, gräddiga såser, potatismos mm. Mmmmm så gott!!

Träningen lades även den totalt på hyllan och ligger väl där än.
Men nu har jag 10 veckor kvar av den här graviditeten och jag har bestämt mig för att försöka göra det bästa möjliga. För visst är det aldrig för sent att börja? :)

Ska verkligen försöka minska ner på mitt sockerintag och verkligen försöka komma ut på minst 30 minuters promenad om dagen (skulle vara otroligt nöjd om jag lyckades med det. Mer träning än så tror jag är fysiskt omöjligt för mig just nu).

Med det sagt så är nu dags att stänga av datorn och dra på sig träningskläderna och bege sig ut i solen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar