Hej

tisdag 27 augusti 2013

Väntan väntan

Ja, just nu är det en stor väntan, även om det ibland känns som att tiden går i turbofart. Konstigt mix av känslor det där.

Min största väntan just nu är ju angående min graviditetspenning. Snart har det gått 3 veckor sedan försäkringskassan fick mina papper och än har jag inte hört någonting alls. Jag tycker det är lite synd att man inte får vara delaktig lite mer i processen för nu går jag ju bara och väntar på att ett brev ska dimpa ner i lådan. Hade varit skönt om de kunde uppdatera exempelvis "nu har vi fått in din ansökan", "nu har vi läst igenom din ansökan och den handläggs", "nu har ett beslut tagits och detta beslut kommer skickas till dig på posten inom de närmsta dagarna". De har ju lite av denna process redan på "mina sidor" om man loggar in sig. Men just graviditetspenningen verkar inte uppdateras där. Max 30 dagar kan faktiskt kännas som en evighet om man inte har någon som helst aning om hur det ligger till.

Tyvärr känns det ju lite som att allt ligger på is i och med denna väntan. Jag kan inte meddela jobbet om varken mina tänka semesterdagar eller kommande graviditetsledighet då jag helt enkelt inte vet. Jag har också svårt att planera in saker så som barnmorskebesök och föräldrautbildningar eftersom jag helt enkelt inte vet om jag jobbar eller inte. Dessutom är det ju bara skönt att verkligen veta om jag kommer jobba i 3 veckor till eller 3 månader, det är stor skillnad. (okej, 3 månader blir det väl inte i vilket fall som helst. Men kanske 2 månader om jag har riktig otur)

Jag längtar så galet mycket efter att få ett positivt besked om att jag blivit beviljad. Då kan jag verkligen pusta ut och känna lugn och ro i kroppen. Då har jag gott om tid till att planera hösten, stöka och böka hemma och boa till det ordentligt. Just nu finns helt enkelt inte tid till att tänka så mycket på graviditeten och framtiden med bebis. Just nu är det bara jobb och ett tappert försök att få i min tillräckligt med sömn som gäller.

Så jag vill helt enkelt gå från en väntan (graviditetspenning) till en annan väntan (väntan på bebis ankomst). Den senare väntan kommer antagligen bli ännu mer utdragen men jag gillar ändå den väntan mer :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar