Hej

torsdag 8 augusti 2013

Graviditetspenning

Jag arbetar inom vården och har väl ganska länge tänkt att jag inte kommer jobba hela vägen fram till förlossningen. Det brukar på något vis vara kotym och jag känner att det känns lämpligt också. Har hela tiden tänkt att det är så långt fram men hos barnmorskan här om dagen så pushade hon på mig lite att söka så snart som möjligt så att jag får veta om det blir beviljat eller inte i tid.

Så det var precis vad jag gjorde. Tog tag i saken, bestämde möte med chefen som fyllde i papper och så fyllde jag själv i lite blanketter. Nu ligger brevet på lådan och förväntas väl dimpa in hos försäkringskassan imorgon och jag måste medge att jag helt plötsligt blev lite nervös.

Min chef frågade om jag ville ta ut lite semesterdagar innan och vi bestämde att jag skulle ta 3 veckor, vilket helt plötsligt gjorde att OM jag blir beviljad från FK så kommer jag gå hem redan i mitten på september. Men hallå.... Jag har ju nyss förstått att jag är gravid. Ska jag redan gå hem om en månad? Det känns märkligt men ändå skönt. Jag har långt till jobbet och obekväma arbetstider vilket jag inte kommer sakna ett dugg.

Hur gjorde ni andra mammor som arbetar med tunga lyft eller i andra riskfyllda miljöer? När gick ni hem på föräldraledighet? Hade ni problem att få ert ärende beviljat?

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag jobbar som sjuksköterska i hemsjukvård, på äldreboende och korttidsboende och jag fick beviljad graviditetspenning utan problem :) var hemma från v. 32 vilket var lagom för mig. Skönt att vara ledig och förbereda sig mentalt + boa lite. Lycka till! /Moa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad härligt att höra :) Håller tummarna för att det går bra för mig också!

      Radera