Hej

måndag 19 augusti 2013

Bristningar

Jag visste nästan redan innan magen började växa att jag skulle bli en av de som får bristningar och jag hade helt rätt. För ganska många veckor sedan fick jag märkliga märken bak vid svanken. Det såg nästan ut som avlånga lodräta blåmärken. När jag bad Mattias kolla sa han att det såg ut som bristningar men jag tyckte det var knepigt att jag fick där bak av alla ställen.

Nåväl det har kommit fler och fler under veckorna som gått och även jag insåg väl tillslut att det var bristningar. För några dagar sedan kom även första på magen. Så nu har jag 3 nya märken på min kropp som aldrig kommer försvinna. Great! Nä, i ärlighetens namn så känns det helt okej. Antagligen blir jag väl en av de som ser helt ut som en tiger i slutet av graviditeten. Men vad gör det? Resultatet är ju värt det 100 gånger om.

Ungefär när i graviditeten fick ni bristningar? (ja, ni som fick alltså.)
och var någonstans?

7 kommentarer:

  1. Jag brukar kalla dem ränderna våra "krigsränder". De är ett minne för livet att man ha burit på sitt barn trots att de har flyttat ur både mage och hem så småningom. Bär dina bristningar med stolthet! :) Det är synd att man inte uppmärksammar i samhället idag våra små egenheter och saker som sticker ut utan alla ska se likadana ut, "perfekta". Allt handlar ju om perspektiv.

    Jag har några bristningar på magen (de är ganska ljusa) och fick dem sent i graviditeten. Runt v. 34-36 skulle jag gissa på. Minns hur rädd jag var att jag skulle få bristningar innan graviditeten men nu bär jag dem med stolthet. Min kropp ÄR ju vacker och dess egenheter är ju vad som gör den unik. Eller hur? ;)

    Kramar på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina ord. Jag håller helt och fullt med dig. Vad mer än stolt kan man vara då man bär beviset på att man burit sina älskade barn?

      Radera
  2. haha jag fick på de mest oväntade ställena som i knävecken ;) Sen fick jag massor på höfterna men bara 5 på magen :P De kan tydligen dyka upp var stans ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ha, det var verkligen något nytt. Har aldrig hört om någon som får bristningar i knävecken förr men som du säger, de kan nog dyka upp lite var stans :)

      Radera
  3. Jag fick bristningar på låren och brösten ungefär 1 vecka efter förlossningen. Fick förklarat att bristningarna är hormonrelaterade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har hört delade meningar om det där. Vissa säger att det är hormonrelaterat och vissa att det beror på hur väl ens hud tål att sträckas ut. Kanske är det en mix av båda? Fast i ditt fall borde det ju vara hormonrelaterat eftersom du fick det efter förlossningen :)

      Radera
    2. Ja precis. Fick inga på magen under graviditeten och då sträcktes ju huden väldigt mycket. Det kan nog bero på olika saker.

      Radera