Hej

torsdag 20 juni 2013

Vecka 16

Sista dagen i vecka 16 idag och som jag skriver varje vecka så rusar tiden fram. Inte bara för att min semester närmar sig slutet med bara 1 vecka kvar men tiden går helt enkelt väldigt fort numera. På gott och ont får jag väl erkänna.

Först och främst så är jag nu helt säker på att det är lilla bebisen som gör sig tillkänna då och då. Har den senaste veckan i princip känt åtminstone lite rörelser nästan varje dag. Igår var det ganska lugnt men framåt kvällen fick jag två små sparkar som kändes som ett finger som petade från insidan.

Det känns så väldigt skönt för i början av veckan var jag rejält orolig och nu känner jag ingen oro alls. Tycker det är så befriande när man börjar känna fosterrörelser. Inte för att man kanske känner hela tiden eller ens varje dag såhär i början men känner man något litet varannan dag så vet man att de åtminstone lever DÅ.

Nu känner jag dessutom att jag kommit till ett stadie där det ska mycket till att det ska gå snett om det inte redan skett. Är bara bebisen frisk så ska vi nog se att det går vägen för oss den här gången :)

Magen har tagit en riktig växtspurt den här veckan vilket jag också känt av. Det har blivit lite mer kräkningar än de senaste veckorna och emellanåt har jag haft rejält ont i livmodern. Den jobbar minsann på.

I övrigt är graviditeten helt officiell nu. Alltså, vi har inte gått ut med någon information på exempelvis facebook, instagram eller liknanade men alla våra nära vänner vet och en del SMS har skickats ut till vänner som bor längre bort. Känns jätteskönt att inte behöva hymla. Visserligen gjorde vi inte det innan heller men jag var inte helt nöjd med att behöva berätta om graviditeten för jobb och familj i tidiga veckor. Nu fick det ju bli som det blev och tack och lov har det gått bra.

Den här veckan har jag börjat fundera mer och mer på att börja så smått med att köpa in lite småsaker till mig själv och bebis, men jag har inte riktigt vågat ta steget ändå. Vi får se, kanske nästa vecka :)
Vecka 15+6

En annan sak som är lite märklig är att jag, som normalt sett är en riktig vattenälskare, har svårt för att dricka vatten. Åtminstone på morgonen. Jag dricker normalt alltid vatten JÄMT. Är inte mycket för mjölk och dricker aldrig kaffe. Ibland dricker jag örtte eller varm choklad men det är mer på hösten/vintern för mysfaktorns skull. Juice är gott ibland och läsk dricker jag också väldigt sällan. Föredrar helt enkelt vatten. Men inte nu! På morgonen får jag dricka lite Fun light för dricker jag vanligt vatten så kräks jag. Märkligt va?

Vikten glömde jag ta i morse men ställde mig på vågen nu, så med lunch i magen samt kläder på är det ju inte helt lätt att avgöra dagens vikt men Om jag drar bort lite för kläder och mat så kan jag tro att jag väger ca -1 kg sedan inskrivningen. Så det går uppåt. Snart börjar jag nog väga plus istället för minus!

Dagens magbild är inte jättebra för jag har en väldigt pösig tröja. Men försökte smita åt den lite runt magen så man ska se. Ni får ha överseende :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar