Hej

måndag 4 februari 2013

Träning

Jag hade ju bestämt att idag skulle vara dagen  då jag började träna igen. Vill dels gå ner lite i vikt men även bygga upp min kropp igen med bra muskler och kondition.

Jag slutade ju i princip träna direkt när jag blev gravid med Lilly och min förhoppning är att jag, vid en eventuell ny graviditet, ska kunna fortsätta med träningen ett tag. Åtminstone lite lättare träning som lite styrka, lättare joggning eller raska promenader. Men för att det ska vara möjligt så måste jag nu bygga upp min kropp ett tag.

Hur som helst, jag är ju ingen tjej som går på gym, jag springer. Det är i princip mitt enda träningssätt och det funkar bra för mig för jag älskar det. Men det går inte på band, det tycker jag är urtråkigt, det måste vara ute i naturen, helst i skogen.

Så idag när jag vaknade var så väldigt taggad på att få börja springa igen, men icke. Utanför öste det snöblandade regnet ner och hur mycket jag än gillar att springa i naturen så har jag ingen lust att få lunginflammation på köpet.

Så tråkigt nog fick jag ställa in den typen av träning idag men eftersom jag gett mig tusan på att börja träna idag så fick det bli lite hederlig styrketräning här hemma. Så med encyklopediböckerna i hand (ja, man tager vad man haver), träningsbyxorna på och musiken dundrandes ur högtalarna har jag nu legat på golvet, hoppat på golvet, lutat mot väggen och gått runt här i min egen svett ett tag och jobbat flitigt.

Men nu får det vara nog. Jag är nöjd med en lätt start. Nu väntar en frukost med gröt.
... och en lång vecka då jag ska försöka motstå dessa sötsaker jag levt på i 5 veckors tid.

3 kommentarer:

  1. Bra gjort!!! Nu är det ju snart vår och då blir förhoppningsvis vädret bättre så man kan vara ute mer utan att bli sjuk av regn/snö/kyla. Själv får jag hålla mig till enbart promenader/stavgång p g a mina krämpor med knäna och fibromyalgin - men det funkar för min del.

    Min mens började förresten också idag! Vi verkar följa varann rätt lika. Men har en mensvärk som inte är av denna värld... Har haft ont tidigare p g a endometriosen men nu gör det 1000 ggr ondare kan jag säga! Hoppas det är tillfälligt bara, och att det inte blir så här varje gång hädanefter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det brukar alltid vara lättare att ta sig ut i träningssyfte under våren/sommaren.

      Vad jobbigt för dig med fibromyalgi. Har en vän som också har väldigt ont i hela sin kropp, i alla leder, fast det var tydligen inte fibromyalgi för hon hade inte ont på tillräckligt många punkter (eller något sådant). Hon har haft det jättetufft med både vardagen, jobb osv samt sin graviditet. Det kan inte vara lätt.

      Värst vad vi var synkade angående röda damen. Jag har tack och lov inte känt av någon mensvärk alls. Och denna omgången verkar vara ganska lindrig men bara lite blod. Kroppen är väl fortfarande inte sig lik helt ändå.

      Radera
    2. Ja fibromyalgi är inte kul. Har fått det av att jag har kronisk värk p g a knäskador. Att gå med ständig värk kan trigga igång fibromyalgi sa reumatologen till mig när jag utreddes. Jag reagerade på nästan alla punkter de tryckte på, och mycket starkt på många av dem så jag har (som tur är) en fastställd diagnos.
      Hoppas att din vän får någon slags hjälp iaf, för att leva med ständig smärta är inte lätt.

      Ja mensen är lite konstig även här. Lite i måndags när den drog igång, rena syndafloden natten till igår och hela dagen igår och idag är det sparsamt igen. Lite knasigt är det allt men skönt ändå att den "gått igång". Att det kan variera på cykellängd och antal mensdagar är ju inget ovanligt sägs det.

      Radera