Hej

söndag 10 februari 2013

Recept på "lyxfrukosten"

Fick en fråga angående receptet på bröden som jag gjorde här om dagen. Givetvis ska ni alla få ta del av av det. Det är ett enkelt och gott bröd som går utmärkt att frysa ner om så önskas. Det mesta av innehållet går att byta ut mot valfria ingredienser (frön, nötter etc.)


Ingredienser
50 g jäst
5 dl ljummet vatten
2-3 tsk salt
½ dl honung eller sirap
½ dl rapsolja
1 dl grahamsmjöl
1 dl vetegroddar
1 dl havrekli
½ dl hela linfrön
1 dl rostade solroskärnor
8-9 dl vetemjöl

Garnering
1 ägg
1 dl rostade solroskärnor
½ dl hela linfrön

Gör så här
1. Smula ner jästen i en bunke. Häll ner vattnet och rör tills jästen löst sig.
2. Tillsätt salt, honung, olja och de torra ingredienserna. Spara lite vetemjöl till utbakningen. Arbeta till en smidig deg. Lägg över en bakduk och låt degen jäsa i 30-40 min.
3. Häll upp degen på mjölat bakbord och knåda en stund. Kavla ut till en rektangel, ca 35x40 cm. Dela degen på längden i två lika stora delar. Skär varje del i trekanter.
4. Lägg trekanterna på bakpappersklädd plåt och låt jäsa i 30 min.
5. Sätt på ugnen på 225°.
6. Pensla trekanterna med uppvispat ägg och strö över solros och linfrö. Grädda mitt i ugnen ca 8 min tills bröden fått färg.

Detta recept räcker till ca 20 bröd.
Smaklig frukost

1 kommentar: