Hej

fredag 8 februari 2013

Näthat

Är det inte fruktansvärt, det som man nu hör överallt och läser i de flesta tidningar, det här växande näthatet och fullkomligt kan förgöra människor? Jag tycker åtminstone det. Jag tycker inte det är klokt att kända och okända människor ens kan med att riktigt förstöra människors glädje, lycka och självbild. Givetvis har vi ibland olika åsikter och jag tycker det är helt okej i många lägen att vara ärlig och inte hålla med utan säga emot. Men personangrepp, hemska uttalanden och falska anklagelser är absolut inte okej.

Tänk att lägga ut en bild på sig själv. En kanske helt vanlig bild där man poserar med en blombukett i handen som man tänkt ge till en vän. Och så kommer kommentarer som "Vad tjock du är", "Du ser ju inte klok ut, ful som stryk", "Dina tänder var det värsta jag sett i hela mitt liv" etc.

Är det inte helt sjukt?

För det första så ser man faktiskt ut som man gör. Man har varken rätt eller möjlighet att välja vilka gener man får och även om man då kanske lyckats bli berikad med "fina" sådana så är det fortfarande ingen garanti att man själv blir "perfekt".

För det andra, VEM BRYR SIG OM UTSEENDE? Alltså, tolka mig rätt nu. Givetvis ska man bry sig om hur man ser ut och uppträder, det vill säga man ska vara trevlig, ärlig och respektfull likaså ska man ha hand om sig själv, sköta sin personliga hygien och gå i hela kläder. Men i mina ögon är det ungefär där gränsen går vad gäller ytligheten. Vilken storlek man sedan råkar ha på sin näsa, vilket midjemått man har eller vilken färg och form ens tänder har är för mig ointressant. Med det sagt väljer man ju knappast sina vänner eller partner efter utseende.

Jag kom över ett forum där det skrivits fruktansvärda personangrepp riktat mot hela familjer som just nu är TVprofiler. Jag blev verkligen chockad när jag insåg att det var vuxna människor, själv med barn och familjer, som satt och skrev saker jag inte ens vill nämna. Jag blev så ledsen när jag läste det att jag genast stängde av sajten.

Skäms på er, om någon nu mot förmodan skulle läsa min blogg. Om inte ens vuxna människor kan bete sig som vuxna, vad förväntar vi oss då av våra barn/ungdomar? Inte mycket antar jag?

Tack och lov håller väl de flesta med mig om att näthat är både fruktansvärt och sjukt. Men allt eftersom internet expanderar kommer troligtvis även dessa hot/hat göra det också. Nu har jag aldrig själv blivit utsatt men det får mig verkligen att tänka till på om man egentligen vill ha en blogg med bilder på sig själv och sin familj?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar